Hei,

Jeg har et rom på 16m2 som jeg har malt om for 3 uker siden. Jeg hadde revet bort og renset bort alle gamle tapeter og limrester. Jeg malte med en økologisk maling fra Aura som jeg vet har vært mye likt.

Renoveringen av dette rommet ble gjort mye på grunn av luften i rommet. Det stinket en blanding av røyk / medisin type.
Nå er den typen lukt borte men det lukter nå i stedet en blanding av våt masonite samt cellulose/melkefarge. Rommet består av 3 masonittvegger og en betongvegg.

Jeg mistenker nå at den nye lukten kommer fra masonittplatene da malingen muligens ikke har "satt" seg ennå i dem. Samtidig kan jo også gammel lukt fortsatt være der.

Gulvet består av plastmatte og den har jeg tenkt å rive bort, men jeg tror ikke den dårlige lukten kommer derfra.

Jeg vurderer nå å bytte ut innerveggene og sette opp gipsplater i stedet samt tapetsere for å få optimal luft i rommet. Bytter da også isolasjon da jeg har blitt veldig fornøyd med å isolere gulv med kork. Har dog tenkt å vente 2 uker til med mer kryssdrag før jeg bestemmer meg.

Så mitt spørsmål er
hvor lang tid tar det å bytte vegger for en person som synes det er litt slitsomt å legge parkettgulv samt hvor avansert er det? Hvis det er veldig komplisert og lett at det aldri blir ferdig fordi man rett og slett ikke er snekker hadde jeg tenkt å tenke litt til...

Lett for den som kan, men det føles som overarbeid. La det tørke med litt varme først, unngå gjennomtrekk. Om det ikke hjelper, bruk en skikkelig sperregrunn, gjerne oljebasert. Det pleier å drepe det meste. Kan også være plastmatten som lukter, ikke helt uvanlig.

• Liker
Drsnuggels
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Lett for den som kan, men det føles som overarbeid. La det tørke med litt varme først, unngå trekk. Hvis det ikke hjelper, påfør en skikkelig sperregrunning, gjerne oljebasert. Det pleier å fjerne det meste. Kan også være plastmatten som lukter, ikke helt uvanlig.
Kan det være at jeg har grunnet masoniten for dårlig som det lukter, mener du?

Beste svar

D Drsnuggels skrev:
Kan de være at jeg har grunnet masoniten for dårlig som de lukter mener du?
Ja, det er tenkbart. En effektiv måte å fjerne gammel lukt av nikotin og annet på, er å påføre en oljebasert grunning. Kanskje finnes vannbaserte også, det er lenge siden jeg gjorde det. Jeg har lurt litt på om du i stedet for kryssdrag skulle gi tørkingen litt hjelp med varme? Har du malt "vått-i-vått" kan tørkingen ta tid, og det blir enda mer langsomt hvis det er kaldt. Så kan jo den "nye" lukten komme fra matten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.