Hei!
Hvordan regner jeg ut hvor mye vekt en m24 4.8 klassifisert gjenget stang tåler å belastes med?

Stangen er 1 meter lang og vekten vil plasseres omtrent midt på stangen. Stangen vil fungere som sikkerhet sammen med en lik gjenget stang i en hjemmebygd vektstangstativ. Vekten vil bli ca 75-100 kg per gjenget stang. Bør de tåle dette?

Om jeg forstår deg rett så bør man da kunne slippe/kaste av seg vektstangen på denne stangen... Da tror jeg at du trenger å gå opp en del i dimensjon, hvorfor skal du ha akkurat en gjengestang og ikke en stålprofil?

P pjkw skrev:
Om jeg forstår deg rett så bør man da kunne slippe/kaste av seg vektstangen på denne stangen... Da tror jeg at du trenger å gå opp en del i dimensjon, hvorfor skal du ha akkurat en gjengestang og ikke en stålprofil?
Takk for svar!
Ja, nettopp, hvis det skjer en ulykke under et løft vil jeg at sikkerheten skal tåle et fall fra iallfall 0.5-1 meters høyde. Ved normal bruk betydelig mindre/roligere belastning.

Med stålprofil mener du typ et stålrør? Grunnen til gjengestang er at det er smidig og billig å f.eks. dra til biltema for å kjøpe en. Samt at diameteren er ganske liten, noe som passer bra da den skal tres gjennom 2 stk hull i to horisontale 95x95 bjelker!

S
Ca 15 ton til brudd… men du kanskje er sterk, leste igjen, 15 tonn er om du drar i gjengestangen. Holder nok, men jeg ville ikke valgt gjengestang til det formålet.

Sist redigert:
S SSlangen skrev:
Ca 15ton till brott… men du kanske är stark, läste igen, 15ton är om du drar i gängstången. Hållen nog men jag skulle inte valt gängstång till det ändamålet.
Tack för svar! 15 ton låter ju mer än tillräckligt. Vad hade du valt istället?

Funderade även på att köpa 2st Galv gängrör DN25 (33,7x3,2mm). Borde det fungera bättre?

Det høres ut som du skal bøye stangen?
Da er det ikke mange kilo den tåler.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Filletj Filletj skrev:
Takk for svar! 15 ton høres jo mer enn tilstrekkelig ut. Hva hadde du valgt isteden?
B Bjober skrev:
Det høres ut som du skal bøye stangen?
Da er det ikke mange kiloene den tåler.
Nei, jeg tenker ikke bøye stangen vil helst ha noe som ikke bøyer seg i det hele tatt av belastningen!

Du kanskje skal tegne en skisse for å unngå misforståelser?
Det er ganske stor forskjell på om kraften virker langs med stangen, eller på tvers.
Og hvor stangen er festet spiller også en rolle.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Du kanskje skal tegne en skisse for å unngå misforståelser?
Det er ganske stor forskjell på om kreften virker langs med stangen, eller på tvers.
Og hvor stangen er festet spiller også en rolle.

Håper denne går å forstå! Stillaset er sett fra siden og vil bestå av to identiske i henhold til den på skissen. Belastningen vil altså skje på 2 like gjengestenger hvis jeg trenger å legge av/mister vektstangen i et løft!

• Skisse av en ställning med 45x95-regler, horisontale bjelker og veggfestede bjelker. Detaljer om gängstång og målinger for ställningen vises.
Filletj Filletj skrev:
Håper denne går an å forstå! Stativet ses fra siden og vil bestå av to identiske i henhold til skissen. Belastningen vil altså skje på 2 like gjengestenger dersom jeg må gi opp/mister vektstangen i et løft!
Filletj Filletj skrev:
Håper denne går an å forstå! Stativet ses fra siden og vil bestå av to identiske i henhold til skissen. Belastningen vil altså skje på 2 like gjengestenger dersom jeg må gi opp/mister vektstangen i et løft!
Ja, det var slik jeg oppfattet det.
Du skal utsette stangen for et bøyende moment. Da tåler den ikke mange kilo.
Hvorfor ikke ta en regel i tre som står på høykant om du uansett bygger alt annet i tre?
Eller skal du ha flere hull så det blir justerbart i høyden?

B Bjober skrev:
Ja det var så jeg oppfattet det.
Du skal utsette stangen for et bøyende moment. Da tåler den ikke mange kilo.
Hvorfor ikke ta en regel i tre som står på høykant om du uansett bygger alt annet i tre?
Eller skal du ha flere hull så det blir justerbart i høyden?
Ja, eksakt skal ha flere hull så det blir justerbart!

Okei, takk for viktig input. Kanskje det er bedre å satse på galvade rør i stedet?

C
Filletj Filletj skrev:
Kanskje er det bedre å satse på galvaniserte rør i stedet?
Ja, noen form for profil gir ekstremt mye mer bøyestivhet/holdfasthet per kg materiale (= per krone) sammenlignet med en massiv stang.

• Liker
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
I enkelte konstruksjoner ønsker man deformasjon av sikkerhetsstengene for å beskytte stangen og forhindre sprett. Så avhenger det også av hvilke vekter det er snakk om, bøyer du rutinemessig 250 så kreves det mer enn 150 osv.
Med det ut verden så ta til skikkelig, men det går an å konstruere på annen måte enn gjennomgående stålstang.

Z z_bumbi skrev:
I visse konstruksjoner vil man ha deformasjon av sikkerhetsstagene for å beskytte stangen og forhindre sprett. Så avhenger det også av hvilke vekter det er snakk om, bøyer du rutinemessig 250 så kreves det mer enn 150 osv.
Med det ut av verden så ta til skikkelig, men det går an å konstruere på en annen måte enn gjennomgående stålstav.
Takk for svar!
Hvordan ville du løst det i stedet for å sette en gjennomgående stav/rør? :)

Filletj Filletj skrev:
Ja, akkurat skal ha flere hull så det blir justerbart!

Ok, takk for viktig input. Kanskje det er bedre å satse på galvaniserte rør i stedet?
Det går ikke å beregne. Du kan ganske enkelt regne ut den statiske belastningen og hva stangen tåler (avhengig av bøying som du aksepterer). Men å regne på dynamiske belastninger som når vektene faller er ganske umulig fordi inngangsdata ikke er kjent. Treffer for eksempel begge stengene nøyaktig samtidig? Fra hvilken høyde? Vinkel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.