6.232 lest ·
15 svar
6k lest
15 svar
Hvor mye vekt kan man belaste en m24 (4.8) gjengestang med?
Hei!
Hvordan regner jeg ut hvor mye vekt en m24 4.8 klassifisert gjenget stang tåler å belastes med?
Stangen er 1 meter lang og vekten vil plasseres omtrent midt på stangen. Stangen vil fungere som sikkerhet sammen med en lik gjenget stang i en hjemmebygd vektstangstativ. Vekten vil bli ca 75-100 kg per gjenget stang. Bør de tåle dette?
Hvordan regner jeg ut hvor mye vekt en m24 4.8 klassifisert gjenget stang tåler å belastes med?
Stangen er 1 meter lang og vekten vil plasseres omtrent midt på stangen. Stangen vil fungere som sikkerhet sammen med en lik gjenget stang i en hjemmebygd vektstangstativ. Vekten vil bli ca 75-100 kg per gjenget stang. Bør de tåle dette?
Om jeg forstår deg rett så bør man da kunne slippe/kaste av seg vektstangen på denne stangen... Da tror jeg at du trenger å gå opp en del i dimensjon, hvorfor skal du ha akkurat en gjengestang og ikke en stålprofil?
Takk for svar!P pjkw skrev:
Ja, nettopp, hvis det skjer en ulykke under et løft vil jeg at sikkerheten skal tåle et fall fra iallfall 0.5-1 meters høyde. Ved normal bruk betydelig mindre/roligere belastning.
Med stålprofil mener du typ et stålrør? Grunnen til gjengestang er at det er smidig og billig å f.eks. dra til biltema for å kjøpe en. Samt at diameteren er ganske liten, noe som passer bra da den skal tres gjennom 2 stk hull i to horisontale 95x95 bjelker!
Tack för svar! 15 ton låter ju mer än tillräckligt. Vad hade du valt istället?S SSlangen skrev:
Funderade även på att köpa 2st Galv gängrör DN25 (33,7x3,2mm). Borde det fungera bättre?
G gbgustaf skrev:
Håper denne går å forstå! Stillaset er sett fra siden og vil bestå av to identiske i henhold til den på skissen. Belastningen vil altså skje på 2 like gjengestenger hvis jeg trenger å legge av/mister vektstangen i et løft!
Filletj skrev:
Ja, det var slik jeg oppfattet det.Filletj skrev:
Du skal utsette stangen for et bøyende moment. Da tåler den ikke mange kilo.
Hvorfor ikke ta en regel i tre som står på høykant om du uansett bygger alt annet i tre?
Eller skal du ha flere hull så det blir justerbart i høyden?
Ja, eksakt skal ha flere hull så det blir justerbart!B Bjober skrev:
Okei, takk for viktig input. Kanskje det er bedre å satse på galvade rør i stedet?
I enkelte konstruksjoner ønsker man deformasjon av sikkerhetsstengene for å beskytte stangen og forhindre sprett. Så avhenger det også av hvilke vekter det er snakk om, bøyer du rutinemessig 250 så kreves det mer enn 150 osv.
Med det ut verden så ta til skikkelig, men det går an å konstruere på annen måte enn gjennomgående stålstang.
Med det ut verden så ta til skikkelig, men det går an å konstruere på annen måte enn gjennomgående stålstang.
Takk for svar!Z z_bumbi skrev:I visse konstruksjoner vil man ha deformasjon av sikkerhetsstagene for å beskytte stangen og forhindre sprett. Så avhenger det også av hvilke vekter det er snakk om, bøyer du rutinemessig 250 så kreves det mer enn 150 osv.
Med det ut av verden så ta til skikkelig, men det går an å konstruere på en annen måte enn gjennomgående stålstav.
Hvordan ville du løst det i stedet for å sette en gjennomgående stav/rør?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 innlegg
Det går ikke å beregne. Du kan ganske enkelt regne ut den statiske belastningen og hva stangen tåler (avhengig av bøying som du aksepterer). Men å regne på dynamiske belastninger som når vektene faller er ganske umulig fordi inngangsdata ikke er kjent. Treffer for eksempel begge stengene nøyaktig samtidig? Fra hvilken høyde? Vinkel?Filletj skrev: