Hei alle, jeg håper jeg fant riktig kategori i forumet. Min plan er å bygge et utekjøkken på min nybygde veranda. Planen er å bygge en konstruksjon som en plassbygd kjøkkenstamme som settes opp på verandaen og deretter støpe en betongplate med armering som legges på konstruksjonen med utsparing for vask og grill.

Nå til spørsmålet.
Ifølge mine beregninger vil betongplaten være ca: 4 kvm (5,8m,*0,7m) totalt minus utsparinger for vask og grill. Grillen i seg selv sparer jeg ingen vekt på da den veier ca: 50kg. Totalt regner jeg 400kg (100kg/kvm) pluss hva jeg nå kaster inn i skapene. I tillegg kommer le-veggene som skal festes rundt, samt en gjeng 100kg menn som står og prater mens man griller i det nye kjøkkenet.

Hvordan skal man rimeligvis beregne bæreevnen til verandaen. Hva trenger jeg å finne ut for å ikke risikere at hele verandaen synker i hjørnet. Hva kan man gjøre for å forsterke verandaen etc. All hjelp og tips verdsettes.

• Oversiktsbilde av hage med terrasse. En rød sirkel markerer et område på terrassen (4m x 2,5m) der et utekjøkken skal bygges, omringet av grønt gress.
Hvis altanen er konstruert etter "kunstens alle regler", skal den tåle minst 200 kg/ m2. Men sannsynligvis tåler den enda mer.

S
Det skal ikke være noen problemer hvis ikke plattingen er underdimensjonert. Vil du ha det verifisert med beregning trengs en skisse av oppbyggingen samt dimensjoner på bærebjelke, gulvbjelker og senteravstand.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.