Vi holder på med en større renovering men vurderer nå om jeg gjør rett...

Huset er fra 50-tallet og taket ble reist på 70-tallet så det er nå 1 & 1/2 etasjes med kjeller.
Både inner- og ytterveggene er plankevegger og ytterveggene er tilleggsisolerte.

På bildet nedenfor er hjerteveggen gul og vi har planlagt å ta ned ikke-bærende vegger som er røde på bildet. Den svarte pilen viser hvordan takstoler og gulvbjelkene går.

Nå til spørsmålet...
Jeg synes både hjerteveggen og ytterveggene lener litt i den blå pilens retning, kanskje 0,5 - 1cm på 1m og er dette noe jeg bør bekymre meg for?

Er det dumt å fortsette mine planer med å ta ned de røde veggene for selv om de ikke er bærende så stabiliserer de jo opp huset?

Kan tillegge at murpipa lener mer enn veggene men ingen synlige sprekker eller lignende finnes.

Plantegning av et hus med gule bærende vegger, røde ikke-bærende vegger og piler som viser retning på takstoler og gulvbjelker.

Hvor mye heller skorsteinsmuren fra kjeller opp til toppen? Heller skorsteinen hele veien? Er det lenge siden det begynte å helle? Heller hjerteveggen og skorstein i samme retning? Ser du om (rød) vegg nærmest muren (ved ovnen) heller motsatt vei av mustokken?

/BB

Det er ikke helt uvanlig at vegger heller 10-15 mm fra gulv til tak fra starten, fordi snekkere har slurvet litt. I alle fall trevegger. Murte vegger er muligens oftest mer nøyaktig i lodd.

Heller ytterveggene? Hvis ikke, så er det sannsynligvis noe som var fra starten. Hjertveggen kan ikke rimeligvis begynne å helle uten at ytterveggene følger med.

Edit: så at det var et svar på et gammelt innlegg. Håper det løste seg for TS.

Om det har løst seg eller ikke MEN de to veggene er borte.
Vurderer om jeg skal våge meg på å måle igjen eller om jeg bare skal la alt være.
Har ikke sett noen tegn til problemer etter ombyggingen.

..tenkte bare av egen erfaring.

Murpipen i vårt uthus har gjennom årene sunket og dratt med seg ytterveggene via takstolene, så jeg må rett og slett pigge bort murpipen og rette opp huset og avrette et nytt gulv siden veggene ikke kan "dras rette" uten å sette hele huset i fare. Gulvet må tilpasses etter veggene.

Ville bare gjøre "P-plats" oppmerksom på å holde et øye med den der "murpipen"...

/BB

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.