M
Hei. Har et rom i 3. etasje som har et veldig skjevt gulv og det må flytesparkles. Det gamle flytesparklet må freses ned så nytt toppflyt kan legges med 1-10 mm tykkelse. Problemet er at etasjeplanet (bygget av 20 cm tykke prefabelement i betong) er så skjevt at man måtte ha frest ned ca. 1,5 cm i selve betongen på oversiden i den ene enden av rommet for at det skal være mulig å legge på toppflytet uten problemer. Huset er bygget på slutten av 70-tallet i betongelementer (satt sammen med samme presisjon som en Mamma Mu-koie).

Så... er det bare å gå løs med diamantslipen og fjerne betongen ca. 1,5 cm? Å gjøre gulvet høyere blir ikke helt bra siden det blir feil med døren og gulvet utenfor i korridoren.

M mattie_river skrev:
Hei. Har et rom i 3. etasje som har et veldig skjevt gulv og det trenger flytesparkel. Det gamle flytesparklet må freses ned slik at nytt toppflyt kan legges med 1-10 mm tykkelse. Problemet er at etasjeplanet (bygd av 20 cm tykt prefabelement i betong) er så skjevt at man måtte ha frest ned ca. 1,5 cm i selve betongen på oversiden i den ene enden av rommet for at det skal være mulig å legge på toppflyten uten problemer. Huset ble bygd på slutten av 70-tallet i betongelementer (samlet med samme presisjon som en Mamma Mu-koie).

Så... er det bare å gå løs med diamantsliperen og kjøre ned betongen ca. 1,5 cm? Å gjøre gulvet høyere blir ikke helt bra siden det blir feil med døren og gulvet utenfor i korridoren.
Er det bare for høydene du trenger å frese så er det nok ingen problemer å kjøre på. Hadde jeg ikke hatt ferie så kunne jeg brukt datamaskinen og regnet på det. Men har du ingen problemer med nivåforskjell så er det bare å sparkle på eksisterende.

M
F Fjonken skrev:
Er det bare for høydene som du trenger å frese så er det nok ingen hinder for å kjøre jernet. Hadde jeg ikke hatt ferie så hadde jeg kunnet bruke datamaskinen og regne på det. Men har du ingen problemer med nivåforskjell så er det bare å sparkle på eksisterende
Det er det skraverte området til venstre som må være lavere. Det området er nærmest bærende vegg gulvplanet ligger på. Hele planetens spennvidde er ca 5,2 meter Si det slik - om man skulle slipt betongen for å gjøre det til synlig gulv så hadde man nok trengt å ta 1 - 1,5 cm for å "slippe gjennom" alle groper og ujevnheter. Jeg er litt usikker, men det kan være at de har lagt betong på et prefabelement når de bygde. Synes oversiden er veldig ujevn for å være fabrikklaget. (Døra er - såklart - der gulvet er lavest...)

• Håndtegnet diagram som viser en gulvplan med notater om overflatearealer, inkludert en markert del som indikerer "slipa betong" på venstre side.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.