2.498 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Frese ned vannrør i plate og trekke det ut gjennom kantbjelke?
Hei!
Jeg trenger å få et vannrør fra midten av huset til en yttervegg for å erstatte eksisterende vannuttak og flytte plasseringen. Da huset ble bygget på 70-tallet syntes de at det var en god idé å legge et kobberrør under platen fra husets midtvegg til ytterveggen. Kobberrøret stikker derfor opp gjennom ytterveggens syll, og inne i soverommets yttervegg er vannuttaket tilkoblet. Siden jeg ikke vil ha vannuttaket på fasaden bak spiseplassen vår eller ha gamle, potensielt sprø kobberrør i huset, tenker jeg på alternativer og har kommet frem til følgende løsning som jeg gjerne vil ha synspunkter på.
Soverommet som ligger mellom badet og ytterveggen skal renoveres, og i den forbindelse vurderer jeg å frese ned et 25 mm tomrør for PEX-rør i den uisolerte platen. Jeg vil ikke sage i stykker armeringen, så tanken er å legge slangen ganske grunt i platen før jeg støper over den. I badet kobles PEX-røret inn på konvensjonell måte med ventil, men ved ytterveggen tenkte jeg å ikke bruke et vanlig vannuttak. I stedet vurderer jeg å bore skrått nedover gjennom kantbjelken slik at slangen kommer ut under fasaden og under bakkenivå. Når den er på utsiden kan jeg legge slangen i en større slange eller rør for å beskytte den ekstra når jeg fører den til en stolpe ved plenen hvor jeg setter en ventil.
Er det et problem at jeg kommer til å kjøle ned platen høyt opp når jeg skyller vann? Uisolerte plater er allerede en risikokonstruksjon, men nedkjølingen i dette tilfellet blir veldig lokal og bare under de varme månedene av året.
Trenger jeg å være bekymret for å bore i stykker armering i platas kantbjelke når jeg borer for å føre ut et 25 mm rør?
Planen er å tømme røret hver høst for å unngå frysing i røret, selv om PEX-røret skulle tåle frysing. Siden jeg også setter en ventil på badet, vil ledningen normalt ikke være trykksatt, og skulle det likevel lekke, vil det renne i tomrøret ut i hagen.
Er dette overhodet en god idé?
Jeg trenger å få et vannrør fra midten av huset til en yttervegg for å erstatte eksisterende vannuttak og flytte plasseringen. Da huset ble bygget på 70-tallet syntes de at det var en god idé å legge et kobberrør under platen fra husets midtvegg til ytterveggen. Kobberrøret stikker derfor opp gjennom ytterveggens syll, og inne i soverommets yttervegg er vannuttaket tilkoblet. Siden jeg ikke vil ha vannuttaket på fasaden bak spiseplassen vår eller ha gamle, potensielt sprø kobberrør i huset, tenker jeg på alternativer og har kommet frem til følgende løsning som jeg gjerne vil ha synspunkter på.
Soverommet som ligger mellom badet og ytterveggen skal renoveres, og i den forbindelse vurderer jeg å frese ned et 25 mm tomrør for PEX-rør i den uisolerte platen. Jeg vil ikke sage i stykker armeringen, så tanken er å legge slangen ganske grunt i platen før jeg støper over den. I badet kobles PEX-røret inn på konvensjonell måte med ventil, men ved ytterveggen tenkte jeg å ikke bruke et vanlig vannuttak. I stedet vurderer jeg å bore skrått nedover gjennom kantbjelken slik at slangen kommer ut under fasaden og under bakkenivå. Når den er på utsiden kan jeg legge slangen i en større slange eller rør for å beskytte den ekstra når jeg fører den til en stolpe ved plenen hvor jeg setter en ventil.
Er det et problem at jeg kommer til å kjøle ned platen høyt opp når jeg skyller vann? Uisolerte plater er allerede en risikokonstruksjon, men nedkjølingen i dette tilfellet blir veldig lokal og bare under de varme månedene av året.
Trenger jeg å være bekymret for å bore i stykker armering i platas kantbjelke når jeg borer for å føre ut et 25 mm rør?
Planen er å tømme røret hver høst for å unngå frysing i røret, selv om PEX-røret skulle tåle frysing. Siden jeg også setter en ventil på badet, vil ledningen normalt ikke være trykksatt, og skulle det likevel lekke, vil det renne i tomrøret ut i hagen.
Er dette overhodet en god idé?
Aha, oj, ingen isolering nedover altså? Trodde jeg bare forekom i kjellere, høres ikke så behagelig utB Bordsduk skrev:
Nåja, nå var det jo ikke det spørsmålet handlet om.
Hva er status på øvrig rørføring? Høres ut som du, i det minste på sikt, har en større utfordring enn utkasteren?
Er personlig litt skeptisk til innebygde sommervannløsninger. Har sett et antall ødelagte sådanne, så åpenbart tenderer de før eller senere til å bli glemt bort. Men det er bare en mening.
Gulvet er konstruert som følger, nedenfra og opp:C cpalm skrev:Aha, oj, ingen isolasjon i det hele tatt nedover altså? Trodde det bare forekom i kjellere, høres ikke så behagelig ut
Nåja, nå var det jo ikke det spørsmålet handlet om.
Hva er status på øvrig røropplegg? Høres ut som at du, i det minste på sikt, har en større utfordring enn utkastaren?
Er personlig litt skeptisk til innebygde sommervannsløsninger. Har sett et antall sønderfrusne slike, så åpenbart tenderer de før eller senere å bli glemt. Men det er bare en mening.
Pakket sand
Plast (for å beskytte mot fukt nedenfra)
100 mm mineralull
Armert betong
Med tanke på konstruksjonen så forutsetter jeg at mineralullen ikke er tørr. Plastikken som beskytter mot markfukt ligger jo utenfor kondenspunktet.
Så teknisk sett er det isolasjon men rent praktisk er jeg skeptisk til dens funksjon.
Huset er bygget da strømmen var billig og det gjenspeiles i mengden isolasjon generelt i gulv, vegger og tak. Nei det er ikke veldig høy gulvkomfort i huset men ikke heller så ille som man kan tro, selv bruker jeg innesko selv om det ikke er noen problem å gå i bare sokker.
Status på øvrig røropplegg er etter min vurdering ganske (veldig) dårlig. Ikke bare at det finnes skjulte lodede skjøter og andre innebygde risikokilder hvor lekkasjer ikke ville oppdages, men rørene er dessuten ganske tynne på sine steder (tror dog det hovedsakelig handler om varmtvannsrørene). Rørleggeren klarte å dra av et kobberrør da han var her sist (han er ingen kløne så det var ingen håndteringsfeil). Derfor har jeg dårlig tillit til hvor lenge rørene vil holde tett og har begynt å bytte ut kobberrørene med PEX i de rommene jeg har renovert. Så ja, utkasten er ikke mitt eneste problem men det eneste, bortsett fra kjøkkenet, som ikke ligger lett tilgjengelig for rørlegging.
Jeg er enig med deg i at det er veldig høy risiko for frysing og kjenner jeg meg selv, så vil det ikke ta mange år før jeg glemmer å tømme det om høsten og det fryser i rørene. Der forlater jeg meg dog (kanskje dumdristig?) på at PEX-rørene tåler en frysing og at hvis rørene likevel skulle sprekke så munner det laveste punktet på beskyttelsesrøret ut utendørs (og med en ventil innendørs som er avstengt når røret ikke brukes gjør at det er en begrenset mengde vann som frigjøres). Dessuten har jeg på denne måten skapt meg en måte å ganske enkelt i fremtiden dra nye rør i tomrøret hvis PEX-rørene tross alt skulle sprekke.
Eller ignorerer jeg risikoene og bare prøver å overbevise meg selv om at det er en bra idé?
Tenker spesielt på avløp og hvordan innkommende vann kommer til midten av huset(?)B Bordsduk skrev:
Der funker det jo knapt med rørføring ovenfor gulvet.
Det jeg er ute etter er at det kanskje finnes grunn til å vurdere spørsmålet fra et større perspektiv.
Innkommende vann er en PE-slange som er nedgravd og stikker opp i midten av huset så den er jeg ikke så bekymret for.C cpalm skrev:
Avløpet er av plast, såkalte eggeskalsrør, og mye av det som ikke er nedgravd er erstattet med moderne PE-rør. Det som er nedgravd er imidlertid fortsatt av den gamle sprø plasten men det er jeg dog ikke så bekymret for.
Hva mener du med større perspektiv? Bryte opp gulvet for å gjøre om alt?
Min plan har vært å erstatte alt avløp og vann over platen etter hvert som huset renoveres. Grunnen til at jeg vil erstatte vannrøret til hagen (som allerede er nedgravd) er på grunn av skjulte skjøter i vegger som ikke kan gjøres i henhold til moderne normer samt feilaktig plassering på veggen.
Nei, jeg mente ikke at du skulle passe på å gjøre om alt nå, men at du kanskje allerede i dag skal begynne å tenke på hvilken metode som skal brukes for å f.eks. bytte avløpsrørene når det blir aktuelt og gjøre det samme med røret til uttakeren som en "generalprøve".B Bordsduk skrev:
Har selv bare byttet rør under vanlige uarmerte og uisolerte kjellergulv, så jeg har ingen peiling på hva som er vanlig med en armert plate. Antar at man i det minste med avløp ikke har noe annet valg enn å bore seg rundt armeringen og pirke rørene under plata(?)
Når det gjelder bransjeregler blir det nok likevel vanskelig å gjøre som du tenker deg på en godkjent måte, selv om jeg er enig i at jeg ville følt meg tryggere med rør-i-rør enn med skjulte skjøter. Vet at det for dette formålet finnes (forsenkede) veggskap slik at tilkoblingen til uttakeren havner bak en luke, men vet ikke om de er ok å installere i "tørre" rom.
F.eks.: https://www.lksystems.se/sv/produkt...p/kopplingsskap/lk-kopplingsskap-vuk-77746965
Sist redigert:
Klikk her for å svare