Var på en skole i dag og målte luftstrømmer fordi personalet har klaget på dårlig luft i to av rommene. Det jeg kunne konstatere var at i det ene rommet fantes det ikke et avtrekksventil. I det andre rommet oppdaget jeg ved hjelp av målinger at det er stor forskjell mellom tilluftsventilen i rommet (siste ventilen på kanalen) og nest siste som var plassert i rommet før. Den målte strømmen i siste ventilen var halvparten så mye (l/s). Kan det skyldes at man allerede har koblet mange tilluftsventiler på kanalen før? Kan løsningen være å gå ut med et nytt utstikk nærmere hovedkanalen?

Slinger ut et spørsmål til...

Om man vil øke avtrekket fra et område, er den beste løsningen å åpne en avtrekksventil til?

• Liker
Hakoon102
  • Laddar…
C
Er ingen ventilasjonsekspert, men nei, antallet tilluftsdon på en kanal er neppe et problem i seg selv. Derimot er det viktig at anlegget er riktig dimensjonert, innjustert og fungerer som det skal for at alle don skal få riktig strømning.

Ikke for å være sånn, men hva var målet med disse målingene du har gjort? Om man skal kunne trekke noen fornuftige konklusjoner vil jeg påstå at man må ha en litt dypere forståelse for både den teoretiske funksjonen og forholdene på stedet. I det minste om man gjør det for noe annet enn sin egen vitebegjærlighets skyld.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Er ingen ventilasjonsekspert, men nei, antallet tilluftsdon på en kanal er neppe et problem i seg selv.
Derimot er det viktig at anlegget er riktig dimensjonert, innjustert og fungerer som det skal for at alle don skal få riktig strømning.

Ikke for å være sånn, men hva var målet med disse målingene du har gjort?
Skal man kunne trekke noen fornuftige konklusjoner mener jeg man må ha en litt dypere forståelse for både den teoretiske funksjonen og forholdene på stedet. I det minste hvis man gjør det for noe annet enn sin egen nysgjerrighets skyld.
Man opplever at det er dårlig luft i det siste rommet. Derfor målte jeg tilluftens hastighet i det rommet.

A anna04 skrev:
Man opplever at det er dårlig luft i det siste rommet. Derfor målte jeg tilluftens hastighet i det rommet.
Jobber du med ventilasjon? Er det et kooperativ? Hvor sitter avtrekksventilen du nevner? Formentlig må trykket justeres.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jobber du med ventilasjon? Er det et kooperativ? Hvor sitter avtrekksventilen du nevner? Sannsynligvis må trykket justeres.
Jeg holder på å lære meg. Forstod det i dag at det nok trengs en innjustering!

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.