Hei!

Skal montere et liggende vindu med målene 15x4. Vinduet har ikke forborede hull for karmeskruene. Holder det med én karmeskrue per sidestykke? Hvor mange trengs i over- og understykket?

Sist redigert:
Hei
Jeg vet ikke hva 4x15 er for mål, men jeg pleier å sette vinduer med 2 karmskruer i sidene og dørkarmer med 3 karmskruer i sidene.
Aldri at jeg setter oppe og nede, bare at jeg veier av noen biter for å stille dør/vindu på før jeg kiler fast karmen i riktig posisjon og borer.
/Workingclasshero

• Liker
Vera11 og 1 annen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hei
Jeg vet ikke hva 4x15 er for mål, men jeg pleier å sette vinduer med 2 karmeskruer i sidene og dørkarmer med 3 karmeskruer i sidene.
Aldri at jeg setter oppe og nede, bare at jeg veier av noen biter å stille dør/vindu på før jeg kiler fast karmen i riktig posisjon og borer.
/Workingclasshero
Det er modulmål. Høyden er bare 40cm så skal man ha to skruer i sidestykket kommer de til å havne veldig nær hjørnene.

J JF. skrev:
Det er modulmål. Høyden er bare 40cm så skal man ha to stykker skruer i sidestykket kommer dem til å havne veldig nært hjørnene.
Gikk opp og så på mine 60x60 vinduer.
Legg dine kamskruver så nær du kan hjørnene og det fortsatt går an å bore med boremaskin.
Eller opplever du noe problem som jeg ikke ser?
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gikk opp og så på mine 60x60 vinduer.
Legg dine karmeskruer så nær du kan hjørnene og det fortsatt går å bore med boremaskin.
Eller opplever du noe problem som jeg ikke ser?
/W
Skal man følge Svensk standard SS 81 81 43 så skal karmeskruen settes 19 cm fra kanten på vinduet, da havner man i midten på sidestykket. Så står det også at om vinduet er bredere enn 1000mm skal det også finnes innfestinger i over- og understykket.

• Liker
Tjrex og 1 annen
  • Laddar…
J JF. skrev:
Skal man følge Svensk standard SS 81 81 43 så skal karmskruen settes 19cm fra kanten på vinduet da havner man midt på sidestykket. Det står også at hvis vinduet er bredere enn 1000mm skal det også være innfestinger i over- og understykket.
Ditt vindu er jo ganske smalt.
Hvor sitter hengslene?
Sitter hengslene på langsiden synes jeg du setter dem der, karmskruen bør sitte på hengselssiden.
Jeg tenkte feil da jeg sa sidestykkene, selvfølgelig setter du karmskruen på langsidene.
Bra at du er sta så jeg rekker å forstå spørsmålet korrekt :-)
/W

J JF. skrev:
Hvor mange trengs i over- og understykket?
3+3

• Liker
JF.
  • Laddar…
T tergo skrev:
3+3
Så 1 i hver sidevange?

J JF. skrev:
Sen 1 i varje sidostykke?
Ja, men trolig går det bra uten i sidene
sett karmskruvene i langsidene først og så kjenn etter om det trengs i sidene

Våre overhengte åpningsbare liggende 10×4 fra Outline (Elitfönster) har to karmskruer/karmhylser på hver side fra start.

Et utadslående vindu fra Outline (Elitfönster) med karmskruver på sidene, omgitt av høstløv utenfor.

Edit: vekslet bredde & høyde.

Sist redigert:
Demmpa Demmpa skrev:
Våre overhengte åpningsbare liggende 4×10 fra Outline (Elitfönster) har to karmskruer/karmhylser på hver side fra starten.

[bilde]
Mitt vindu er et liggende 15x4, ditt er et stående 4x10 :)

J JF. skrev:
Mitt vindu er et liggende 15x4, ditt er et stående 4x10 :)
Vårt er også liggende, kom til å bytte høyde & bredde når jeg skrev.

Demmpa Demmpa skrev:
Vårt er også liggende, kom til å bytte høyde & bredde når jeg skrev.
Aha, bildet som er misvisende, det ser mye høyere ut på bildet syntes jeg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.