Hei!
Skal montere et liggende vindu med målene 15x4. Vinduet har ikke forborede hull for karmeskruene. Holder det med én karmeskrue per sidestykke? Hvor mange trengs i over- og understykket?
Skal montere et liggende vindu med målene 15x4. Vinduet har ikke forborede hull for karmeskruene. Holder det med én karmeskrue per sidestykke? Hvor mange trengs i over- og understykket?
Sist redigert:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Hei
Jeg vet ikke hva 4x15 er for mål, men jeg pleier å sette vinduer med 2 karmskruer i sidene og dørkarmer med 3 karmskruer i sidene.
Aldri at jeg setter oppe og nede, bare at jeg veier av noen biter for å stille dør/vindu på før jeg kiler fast karmen i riktig posisjon og borer.
/Workingclasshero
Jeg vet ikke hva 4x15 er for mål, men jeg pleier å sette vinduer med 2 karmskruer i sidene og dørkarmer med 3 karmskruer i sidene.
Aldri at jeg setter oppe og nede, bare at jeg veier av noen biter for å stille dør/vindu på før jeg kiler fast karmen i riktig posisjon og borer.
/Workingclasshero
Det er modulmål. Høyden er bare 40cm så skal man ha to skruer i sidestykket kommer de til å havne veldig nær hjørnene.Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Gikk opp og så på mine 60x60 vinduer.J JF. skrev:
Legg dine kamskruver så nær du kan hjørnene og det fortsatt går an å bore med boremaskin.
Eller opplever du noe problem som jeg ikke ser?
/W
Skal man følge Svensk standard SS 81 81 43 så skal karmeskruen settes 19 cm fra kanten på vinduet, da havner man i midten på sidestykket. Så står det også at om vinduet er bredere enn 1000mm skal det også finnes innfestinger i over- og understykket.Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Ditt vindu er jo ganske smalt.J JF. skrev:
Hvor sitter hengslene?
Sitter hengslene på langsiden synes jeg du setter dem der, karmskruen bør sitte på hengselssiden.
Jeg tenkte feil da jeg sa sidestykkene, selvfølgelig setter du karmskruen på langsidene.
Bra at du er sta så jeg rekker å forstå spørsmålet korrekt
/W
Klikk her for å svare