Y
Jeg har lenge vurdert gjerdesstakitt, men samtidig vært skeptisk til det grovspretne. Så fikk jeg øye på en variant som var noe midt i mellom gjerde og moderne stakitt, noe jeg likte. Gjerde av trestammer med en diagonal støttestolpe, en kombinasjon av gammeldags og moderne design, plassert foran et trehus.

Så nå tenkte jeg å skisse en tegning i SketchUp for å kunne planlegge hva det koster å bygge dette. Jeg vurderer ferdigsplittede 6-7 cm slaner. Usikker på hvilket materiale til selve "rammen".

Men, hvor langt fra hverandre pleier man å ha stolper, og hvilken høyde pleier det å være på farmgjerder rundt barnehager og lignende, 130?

• Liker
AliceFrida
  • Laddar…
S
Du sier barnehage, hva skal du mota?

Y
Det er jeg som liker standarder. Tenker at kommunale virksomheter følger foreskrevne bestemmelser og at det er klokt å ta etter det. Det er jo farmergjerder overalt, og kanskje bra å følge det vanligste så kan man bruke deres tilbehør/grinder uten at det blir rart.

Jeg gikk ut med dette spørsmålet litt for tidlig føler jeg.
Skulle studert flere gjerdebilder og bestemt meg for hvordan stolper og så skal se ut også da det antagelig er ganske avgjørende i stabiliseringsspørsmålet.

Sist redigert:
S
Har du slike gjerder i nærheten, så se på dem og mål, kjenn hvor solide de er. Det kommer selvfølgelig an på hva som finnes i bakken å feste i, når det gjelder stolpene. Avstand ca 1,5 til 2 meter, en grind som er ca 1,-1,2 meter maler da ganske bra. Høyden ca 1,10 opp, normalt er det vel ca 80 cm, kan ikke si om du trenger byggetillatelse, men jeg har for meg at det er maks 1,2 m uten.

• Liker
Yrrol
  • Laddar…
Y
Sant. Nå når jeg leser kommunens side så forsvant gnisten og forståelsen for hvorfor så få har gjerde i dag.

• Liker
skutten11
  • Laddar…
S
Du ser, det er mange fallgruver å kanskje falle i gjennom ulike myndigheters regler og beslutninger som det heter, har du da en hjørnetomt med gater inntil er det enda verre med høydene på et gjerde eller hekk. Håper du finner noen som kan passe i ditt tilfelle, ikke gi opp.

Det vanligste problemet med de fleste tregjerder er at endeveden er ubeskyttet oppover. Det begrenser levetiden mye. Forsøk å finne en design der en overligger gir beskyttelse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.