De veggbeskrivelsene jeg har sett sier at man skal ha 75 mm spiker gjennom panelet som ligger nærmest spikerlekten. Hvis panelet er 21 mm og lekten 25 mm så vil spikeren gå et godt stykke inn i materialet bak spikerlekten (i mitt tilfelle gjennom vindskiene). Skal det være slik? Eller skal man kanskje slå inn spikeren skrått gjennom panelet?

General Failure skrev:
Skal det være sånn?
8) Japp! Finessen er at spikeren går gjennom vindtettsplaten (=ikke vindskiven >:( ;D) og inn i regelverket. :D

• Liker
Leif-Lennart
  • Laddar…
Men du skal også slå inn spikeren litt skjevt.

Ellers så blir den kastet ut igjen.
(se eksempel på siden) ;)

Immobil skrev:
8) Jepp! Finessen er at spikeren går gjennom vindsperreplaten (=ikke vindskeiven >:( ;D) og inn i reisverket. :D
Jo, hvis det finnes reisverk bak vindsperreplaten så er det jo perfekt, men jeg tenkte at på mange steder finnes det jo ingen reisverk bak platen.

Det ser ut som om praksis er 75 mm, men ifølge Hus-AMA så holder det med 7D om jeg husker hva vår KA sa. Husker dog ikke hva D står for, men det ville i alle fall bety at det holder med mindre dimensjon. Hensyn er da ikke tatt til eventuelle vridninger i panelet.

Jeg forstår hvorfor du spør, GF, da de fleste spikerne aldri møter noen stendere. Noen som kan kaste lys over dette spørsmålet.

mvh
David

Kortere spiker blir også skrøpeligere og da sitter det ikke like godt....

Jeg har spikret med 3" og det føles bra....

En snekker jeg kjenner mener at bunnbordene ikke trenger å sitte så hardt når man har låvepanel, siden låvene klemmer fast bunnbordene.

Han spikret en spiker øverst på bordet, ganske langt ut og en nederst også ganske langt ut. Det var alt. Så på med låvene med 4-toms.

Gjettvis går ikke dette med låvelekter.

hvordan gjør man når man kun har halotex vindbeskyttelse bak spiklekten?
spikerne vil jo lage hull på den da :'(
jeg har spiklekt som er 28*70

phulden skrev:
En snekker jeg kjenner mener at bunnbordene ikke i det hele tatt trenger å sitte så hardt når man har låspanel siden låsene klemmer fast bunnbordene.

Han spikret en spiker øverst på bordet, ganske langt ut og en nederst også ganske langt ut. Det var alt. Deretter på med låsene med 4-toms.

Gjetningsvis går ikke dette med låsklekt.
Hvorfor går ikke det??? Det holder godt nok å spikre maks en 3 toms spiker ved hver spikregel, så spikrer du lekten med 4 toms. Den klemmer hardt nok så det holder. Spesielt om den er litt skålformet på baksiden!!

janssonj skrev:
Hvorfor går ikke det??? Det holder godt å spikre maks en 3 tommers spiker ved hver spikerregel, så spikrer du lekten med 4 tommer. Den klemmer hardt nok så det holder. Spesielt om den er litt skåldet på baksiden!!
Ja, men da har du jo ikke gjort som jeg beskrev...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.