Hei,
Har forgjeves lett gjennom byggevarehusene og den lokale trelasten etter materialer til litt møbel- og innredningssnekkeri, f.eks. planhøvlet furu 21*95 og 21*69. Det som finnes er krokete, skjevt, kvistete og dessuten ublu dyrt. Jeg betaler nødig 40 kr for en 120 cm bit som vrir 15-20 grader og har en stor løs kvist midt på.
Det må da gå an å kjøpe skikkelig fint virke et sted? Siden det er ganske små mengder som trengs, er en høy meterpris OK hvis kvaliteten er deretter.
Stockholm og Södermanland er regionen...
Takk!
Har forgjeves lett gjennom byggevarehusene og den lokale trelasten etter materialer til litt møbel- og innredningssnekkeri, f.eks. planhøvlet furu 21*95 og 21*69. Det som finnes er krokete, skjevt, kvistete og dessuten ublu dyrt. Jeg betaler nødig 40 kr for en 120 cm bit som vrir 15-20 grader og har en stor løs kvist midt på.
Det må da gå an å kjøpe skikkelig fint virke et sted? Siden det er ganske små mengder som trengs, er en høy meterpris OK hvis kvaliteten er deretter.
Stockholm og Södermanland er regionen...
Takk!
Jeg kjøpte lekter, planker og terrassebord mm hos Orminge Trä og av virke for cirka 23.000 kroner var det ingenting i prinsippet å reklamere på, hvilket de lovet at jeg kunne gjøre med det jeg ikke ville ha.
:-* Reklame, reklame, reklame :-*
Helena med
Sverige Stugan
:-* Reklame, reklame, reklame :-*
Helena med
Sverige Stugan
Hvis du skal ha fint møbelvirke med høy andel kjernevirke og tette årringer, bør du sjekke med et innredningssnekkeri om det er mindre kvantiteter.
Slike har virke liggende som har tørket lenge.
Slike har virke liggende som har tørket lenge.
Det viktige er fuktighetskvoten som ikke bør overstige 10%.
Normalt for møbeltørket er ca. 8%. Resultatet av den harde tørkingen er ofte ganske store deformasjoner, derfor er det viktig at du selv får velge ut de bitene som skal brukes.
Pleier ikke Room service å handle på Bauhaus?
Ellers er det Fanerkompaniet som gjelder skulle jeg tro.
Normalt for møbeltørket er ca. 8%. Resultatet av den harde tørkingen er ofte ganske store deformasjoner, derfor er det viktig at du selv får velge ut de bitene som skal brukes.
Pleier ikke Room service å handle på Bauhaus?
Ellers er det Fanerkompaniet som gjelder skulle jeg tro.
Jeg hadde sånn flaks at det på veikanten av min servituttvei sto Eik, Lønn, og Alm.
Ved saga byttet jeg til meg en Lerkestokk mot litt arbeid og tidligere har jeg saget Bjørk, Hassel, Furu, Einer, Rogn, Hegg........
Hvem vet, kanskje blir man snekkeriinteressert i fremtiden ;D
Dere som kjøper tomt med "en masse trær på" se det som en ressurs i stedet for et problem
Ved saga byttet jeg til meg en Lerkestokk mot litt arbeid og tidligere har jeg saget Bjørk, Hassel, Furu, Einer, Rogn, Hegg........
Hvem vet, kanskje blir man snekkeriinteressert i fremtiden ;D
Dere som kjøper tomt med "en masse trær på" se det som en ressurs i stedet for et problem
Skal snakke med både Holms og Fanerbolaget før hovedmaterialinnkjøpet gjøres, foreløpig er bare litt prototypproduksjon startet
Vi har 25 ha blandingsskog på "tomten", men ikke tid til å vente to år på tørking... Men selvfølgelig skal det begynne å forberedes litt eget virke.
Tanken fremover er å ha et lager med litt ulike dimensjoner og en egen rett/kombihøvel.
/T
Vi har 25 ha blandingsskog på "tomten", men ikke tid til å vente to år på tørking... Men selvfølgelig skal det begynne å forberedes litt eget virke.
Tanken fremover er å ha et lager med litt ulike dimensjoner og en egen rett/kombihøvel.
/T
Jeg har kjøpt en vanlig woods avfukter, har tenkt å bygge et plasttelt i garasjen med teipede skjøter og prøve å tørke treverk på den måten, hovedsakelig gulvplank og bjørkevirke til en trapp, burde gå å presse ned fuktighetskvoten ganske bra på den måten!
Tenker du å produsere litt mer kan du også sjekke med Fredricsons trä i Malmö www.fredricsons.com eller Nordiska fanerfabriken i Vimmerby www.nordiskafaner.se. Prisene kan variere ganske mye mellom ulike leverandører og kvaliteter. Fredricsons er størst i Sverige på å levere materialer til møbel- og snekkerfabrikker. Nordiska fanerfab. har en turbil som leverer (også små mengder) hver uke i Stockholm. ;D
Trenger bare mindre mengder så er nok enklest å dra til et snekkerverksted og spørre, de har sakkunnskapen som ofte mangler hos "vanlige" trelastselgere på steder typ Bauhaus
edit: så litt sent at det var en ganske gammel post så du har sikkert kjøpt treverket ditt allerede...
edit: så litt sent at det var en ganske gammel post så du har sikkert kjøpt treverket ditt allerede...
Klikk her for å svare