Hei

Vi skal bygge ut huset vårt i sommer/høst, med 67 m2. For vår egen del blir det mest malerarbeid, mens entreprenøren bygger resten. Vurderer imidlertid om det ikke går an å kjøpe allerede hvitlasert panel til taket (åpent tak), dobbelfals som er mellom 18 og 22 mm tykk.

Noen som har tips om dette???
 
Hei!

Var på ByggOle i Nacka i går, og de hadde hvitvokset innendørspanel. Vet ikke helt hva det egentlig er, men det så ut som hvitlasert når man så på den.

/pinebar
 
Vet at Beijers har hvitlakkert panel, skal nok finnes på de større byggevarehusene.. Dog litt dyrere enn å lakke sj. ;)
 
Jeg kjøpte på Bauhaus for noe år siden, husker dessverre ikke prisen.

/Lars
 
Vi satte slik i hele taket vårt..

http://www.siljan.com/8c-panel_produkt1.asp

Lutbetsat er det, men det ser nesten litt vokset ut.. Personlig liker jeg ikke helt hvitlasert, synes det lett ser litt rosa ut og dessuten gulner det over tid. Tydeligvis skal det jeg lenket til være mye mer fargebestandig. Vårt har vært oppe i 3 år nå og det har nøyaktig samme nyanse som da det var nytt..

Prisen lå (har jeg for meg) på drøye 110kr/kvm.
 
Byggmax har også hvitvokset, fra Moelven tre. Har slike i mine innertak. Rette og fine er de også. Har testet fra Gapro og lignende før, men Byggmax panel var klart best kvalitet.
 
Takk for alle svar.

Interessant med hvitvoks mm som alternativ til hvitlasering. Jeg vil IKKE at det skal gulne, så dette må jeg sjekke opp...

Det som var kjøpt på Byggmax, mener du det som var 15mm tykkelse? Vi må ha minst 18mm, helst 22mm for at det skal holde opp isolasjonen ordentlig har vi fått vite.

Mvh Anna
 
Er det helt utelukket å gjøre det selv?

Det går jo kjapt å lasere selv og kan man bare stå ute og håndtere virket så er det jo fikset på en dag. Det tørker jo fort også så gjør dere det nå kan jo virket få tørke til seg litt før det spikres opp.
 
::)

Det var tenkt at vi skulle male panelet selv, men vi kom på andre tanker da vi fant ferdiglasert til billigere pris (på Byggmax) enn det som vår byggentreprenør hadde lagt inn i kalkylen. Nå var den ikke i riktig tykkelse, men vi begynte da å tenke i disse baner. Male all ytterpanel mm kanskje er nok, tenkte vi, men du har kanskje rett i at det er lett gjort og blir billigere i sluttenden.

Mvh Anna
 
Bob_the_builder
Låner tråden og spinner videre litt: dere som har lasert selv – har dere kvistlakket først? Fungerer det bra uten eller blir det uunngåelig gule flekker av kvae etter et år? Jeg kan jo ikke tenke meg at den ferdiglaserte panelen er "kvistbehandlet" nemlig...
 
Bob_the_builder skrev:
Låner tråden og spinner videre litt: dere som har laseret selv - har dere kvistlakket først? Fungerer det bra uten eller blir det uhelbredelig gule flekker av kvae etter et år? Jeg kan jo ikke tenke meg at det ferdiglaserte panelet er "kvistbehandlet" nemlig...
Jeg har ikke gjort det på den granpanelet jeg har laseret. Det første jeg satte opp har sittet der i ca. 3 år nå tror jeg, og det er fortsatt ingen merkverdigheter ved kvistene.
 
Jeg har både lasert selv og kjøpt ferdiglasert og fått gule flekker i begge tilfellene.
 
Er det ikke sånn at det kun er furan som gulner?!
 
Det som var kjøpt på Byggmax, mener du det som var 15mm tykkelse? Vi må ha minst 18mm, helst 22mm for at det skal holde opp isolasjonen under ordentlig, har vi fått vite.
Man pleier å spikre gleslekt på takstolene hvor man deretter spikrer panelet = 22+15 mm. Å spikre direkte i takstolene med c-c opp mot 120 cm med små pyttespik som man bruker til panel og deretter laste på som i vårt tilfelle 45 cm isolasjon synes jeg virker risikabelt. De tykkelsene du snakker om er ingen standardtakpanel...men alt går jo.
Er det ikke så at det kun er furan som gulner?!
; både gran og furu inneholder harpikser og gulner derfor med tiden når det utsettes for sollys. Gran gulner dog betydelig mindre enn furu. Furupanel får du på den andre siden en glattere overflate på, da den ikke reiser seg like mye ved høvling og lasering. Dette har ingen større betydning hvis man ikke velger en profil med mye overflate som man ikke kommer til å pusse av overflaten på (noe de gjør ved lasering på fabrikken).
Har nettopp bestilt ferdiglasert granperlespontpanel...å lasere selv sparer man jo penger på, men med ferdig sparer man tid ;)...dessuten er det jo stadig en masse skitt i luften (pollen og gud vet hva), så ute syntes ikke vi var et alternativ å male ute, så plassmangel avgjorde for vår del.
 
Hei
hva har du for dimensjoner og hva måtte du betale?

Jeg lener mer og mer mot å bruke en dekkbeis eller lignende, altså et hvitere lag enn jeg først tenkte... godt at man har noen uker på seg til å bestemme...

mvh Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.