14.020 lest ·
15 svar
14k lest
15 svar
Hvor finner jeg hvitlasert takpanel?
Side 1 av 2
Hei
Vi skal bygge ut huset vårt i sommer/høst, med 67 m2. For vår egen del blir det mest malerarbeid, mens entreprenøren bygger resten. Vurderer imidlertid om det ikke går an å kjøpe allerede hvitlasert panel til taket (åpent tak), dobbelfals som er mellom 18 og 22 mm tykk.
Noen som har tips om dette???
Vi skal bygge ut huset vårt i sommer/høst, med 67 m2. For vår egen del blir det mest malerarbeid, mens entreprenøren bygger resten. Vurderer imidlertid om det ikke går an å kjøpe allerede hvitlasert panel til taket (åpent tak), dobbelfals som er mellom 18 og 22 mm tykk.
Noen som har tips om dette???
Vi satte slik i hele taket vårt..
http://www.siljan.com/8c-panel_produkt1.asp
Lutbetsat er det, men det ser nesten litt vokset ut.. Personlig liker jeg ikke helt hvitlasert, synes det lett ser litt rosa ut og dessuten gulner det over tid. Tydeligvis skal det jeg lenket til være mye mer fargebestandig. Vårt har vært oppe i 3 år nå og det har nøyaktig samme nyanse som da det var nytt..
Prisen lå (har jeg for meg) på drøye 110kr/kvm.
http://www.siljan.com/8c-panel_produkt1.asp
Lutbetsat er det, men det ser nesten litt vokset ut.. Personlig liker jeg ikke helt hvitlasert, synes det lett ser litt rosa ut og dessuten gulner det over tid. Tydeligvis skal det jeg lenket til være mye mer fargebestandig. Vårt har vært oppe i 3 år nå og det har nøyaktig samme nyanse som da det var nytt..
Prisen lå (har jeg for meg) på drøye 110kr/kvm.
Takk for alle svar.
Interessant med hvitvoks mm som alternativ til hvitlasering. Jeg vil IKKE at det skal gulne, så dette må jeg sjekke opp...
Det som var kjøpt på Byggmax, mener du det som var 15mm tykkelse? Vi må ha minst 18mm, helst 22mm for at det skal holde opp isolasjonen ordentlig har vi fått vite.
Mvh Anna
Interessant med hvitvoks mm som alternativ til hvitlasering. Jeg vil IKKE at det skal gulne, så dette må jeg sjekke opp...
Det som var kjøpt på Byggmax, mener du det som var 15mm tykkelse? Vi må ha minst 18mm, helst 22mm for at det skal holde opp isolasjonen ordentlig har vi fått vite.
Mvh Anna
Er det helt utelukket å gjøre det selv?
Det går jo kjapt å lasere selv og kan man bare stå ute og håndtere virket så er det jo fikset på en dag. Det tørker jo fort også så gjør dere det nå kan jo virket få tørke til seg litt før det spikres opp.
Det går jo kjapt å lasere selv og kan man bare stå ute og håndtere virket så er det jo fikset på en dag. Det tørker jo fort også så gjør dere det nå kan jo virket få tørke til seg litt før det spikres opp.
:
Det var tenkt at vi skulle male panelet selv, men vi kom på andre tanker da vi fant ferdiglasert til billigere pris (på Byggmax) enn det som vår byggentreprenør hadde lagt inn i kalkylen. Nå var den ikke i riktig tykkelse, men vi begynte da å tenke i disse baner. Male all ytterpanel mm kanskje er nok, tenkte vi, men du har kanskje rett i at det er lett gjort og blir billigere i sluttenden.
Mvh Anna
Det var tenkt at vi skulle male panelet selv, men vi kom på andre tanker da vi fant ferdiglasert til billigere pris (på Byggmax) enn det som vår byggentreprenør hadde lagt inn i kalkylen. Nå var den ikke i riktig tykkelse, men vi begynte da å tenke i disse baner. Male all ytterpanel mm kanskje er nok, tenkte vi, men du har kanskje rett i at det er lett gjort og blir billigere i sluttenden.
Mvh Anna
Låner tråden og spinner videre litt: dere som har lasert selv – har dere kvistlakket først? Fungerer det bra uten eller blir det uunngåelig gule flekker av kvae etter et år? Jeg kan jo ikke tenke meg at den ferdiglaserte panelen er "kvistbehandlet" nemlig...
Jeg har ikke gjort det på den granpanelet jeg har laseret. Det første jeg satte opp har sittet der i ca. 3 år nå tror jeg, og det er fortsatt ingen merkverdigheter ved kvistene.Bob_the_builder skrev:
Man pleier å spikre gleslekt på takstolene hvor man deretter spikrer panelet = 22+15 mm. Å spikre direkte i takstolene med c-c opp mot 120 cm med små pyttespik som man bruker til panel og deretter laste på som i vårt tilfelle 45 cm isolasjon synes jeg virker risikabelt. De tykkelsene du snakker om er ingen standardtakpanel...men alt går jo.
; både gran og furu inneholder harpikser og gulner derfor med tiden når det utsettes for sollys. Gran gulner dog betydelig mindre enn furu. Furupanel får du på den andre siden en glattere overflate på, da den ikke reiser seg like mye ved høvling og lasering. Dette har ingen større betydning hvis man ikke velger en profil med mye overflate som man ikke kommer til å pusse av overflaten på (noe de gjør ved lasering på fabrikken).
Har nettopp bestilt ferdiglasert granperlespontpanel...å lasere selv sparer man jo penger på, men med ferdig sparer man tid