11.045 lest ·
20 svar
11k lest
20 svar
Hvor finne 45x220 i lengder over 5m?
Side 1 av 2
Hei,
Jeg er som overskriften antyder ute etter lekter til gulvbjelkelag, 45x220 i lengder på minst 5 meter. (Egentlig 4,97 men hvem måler...?
) Byggmax og lignende ser ut til kun å ha opptil 4,80 og bortsett fra Beijer så ser det i det minste ut til at de større firmaene ikke har sortimentet på nettet. Beijer har C14 i 5,4m og 5,7m for 240/270 kr/stk. Noen som har noen tips om en annen byggevarehandel/treforretning i eller rundt Göteborg som kan tenkes å ha lavere pris? Jeg trenger også kortere lengder, men da er nok Byggmax med 39,95 meteren for C24 vanskelig å slå antar jeg...?
Mange takk for alle tips!
ToRy
Jeg er som overskriften antyder ute etter lekter til gulvbjelkelag, 45x220 i lengder på minst 5 meter. (Egentlig 4,97 men hvem måler...?
Mange takk for alle tips!
ToRy
Noen varehus har en begrensning på hvilke lengder de tar imot fordi de ikke kan håndtere de lengste, men blant de varehus som ikke har en begrensning, hvilket i mine trakter er de fleste, så er det tilfeldigheten som avgjør hvilke lengder de tilfeldigvis har hjemme for øyeblikket.
Skal legge til at lengste lengden på normalt trevirke på trelastlager er 5,40m, og som sagt, det er tilfeldigheten som avgjør hva som finnes inne. Når det gjelder 220x45 så tror jeg det er noe mer uvanlig med de aller lengste lengdene sammenlignet med tynnere dimensjoner. Men det forekommer!
Moderator
· Stockholm
· 57 895 innlegg
Det er vel slik at ifølge dimensjoneringstabeller så kan man normalt ikke ha mer enn drøyt 4m spennvidde på den dimensjonen, for de fleste normale anvendelsesområder. Så det virker unødvendig å ha lengre i lager.
da skiller det jo bare 4,50 kr/m. og du får riktig lengde. Ring og forhandle, sannsynligvis blir det billigere enn på Byggmax om du skal ha noen stk.ToRy skrev:Hei,
Jeg er som overskriften antyder ute etter bjelker til gulvbjelkelag, 45x220 i lengder på minst 5 meter. (Egentlig 4,97, men hvem måler...?) Byggmax og lignende ser ut til å bare ha opp til 4,80 og bortsett fra Beijer så ser det ut til at i alle fall ikke de større firmaene har sortimentet på nett. Beijer har C14 i 5,4m og 5,7m for 240/270 kr/stk. Noen som har noen tips til en annen byggevarehandel/tømmerhandel i eller rundt Göteborg som kanskje har lavere pris? Så trenger jeg kortere lengder også, men da er nok Byggmax med 39,95 per meter for C24 vanskelig å slå antar jeg...?
Tusen takk for alle tips!
ToRy
Jeg kjøpte mine 45x220 C24 fra Mölnlycke trä. Betydelig bedre kvalitet enn Byggmax tilsvarende. Billigere også, betalte rundt 33kr meteren. Det er dog "prutede" priser! Vet ikke hva de har for lengder på lager, men jeg tror 4,80 er det lengste de har på lager, ikke sikker dog.ToRy skrev:
Ikke unngå helt, men lasten fordeles ut over et større område takket være kolvningen, og da blir nedbøyningen mindre og svikten reduseres. Bjelkelaget blir mindre følsomt for punktlaster.Gabbe1 skrev:
Takk for tipsene! Skal definitivt sjekke ut Mölnlycke trä! 
Konstruksjonen blir en ram rundt 45x220 og de største lengdene jeg trenger for de bjelkene som så skal ligge cc60 (heter sikkert noe, men hva vet jeg f-n
) er ca. 5 meter. Disse kommer i tillegg til å festes med bjelkesko i endene av rammen, også hvile på en 45x220 bjelke i midten av huset (hva den kalles vet jeg jo egentlig, men kommer ikke på det nå... (kom på det - bærende bjelke!
)) I tillegg har jeg tenkt å sette kortlinger, minst to per felt. Sikkert er det overdimensjonert med 45x220 når det fritt hengende spennet bare er 2,5 meter, og kanskje hadde det fungert utmerket å skjøte over den bærende bjelken, men nå er jeg jo slik at jeg heller overdriver og gjerne unngår skjøter hvis det ikke er absolutt nødvendig. For øvrig planlegger jeg bare 140 isolering i gulvet, så for den sakens skyld kanskje det holder med 45x195 eller endatil 45x170...? Jaja, hvis ingen skriker høyt, går jeg for 45x220. Rammen og den bærende bjelken vil for øvrig hvile i faststøpte u-søylesko.
Uansett, det er ikke så mange 5-meters lengder jeg trenger, bare 8 eller 9 stykker, resten blir kortere lengder. Hytta det gjelder er bare ca. 40kvm, så noen mengderabatt blir nok neppe aktuelt.
Bra tips forresten om å skruli kortlingene! Hvilket lim skal man bruke til dette? Hvor mange skruer bør man dra i hver kortlingende?
Nå skal jeg bare skaffe vinterdekk til båtkjerren også, så jeg kan frakte fem-meterne på en vettig måte.
Konstruksjonen blir en ram rundt 45x220 og de største lengdene jeg trenger for de bjelkene som så skal ligge cc60 (heter sikkert noe, men hva vet jeg f-n
Uansett, det er ikke så mange 5-meters lengder jeg trenger, bare 8 eller 9 stykker, resten blir kortere lengder. Hytta det gjelder er bare ca. 40kvm, så noen mengderabatt blir nok neppe aktuelt.
Bra tips forresten om å skruli kortlingene! Hvilket lim skal man bruke til dette? Hvor mange skruer bør man dra i hver kortlingende?
Nå skal jeg bare skaffe vinterdekk til båtkjerren også, så jeg kan frakte fem-meterne på en vettig måte.
Jeg har et mellomdekke på 5x5 meter som jeg skal bruke som lager (ukjent last altså). Jeg spesialbestilte 4"8" på 5,20 lengder (nå fikk jeg dem på ca 6 meter). Altså 100x200 mm i tettvokst furu, kostet 60 kr løpemeteren pluss MVA og frakt. Indian Wood i Exhärad var leverandøren. Jeg legger dem på c-c 600 mm, samt stålkortlinger (lettere å få til med sveisen).
Bra spørsmål. Jeg har regnet med og forberedt for 45x220 også der, men er det tilstrekkelig? Jeg har valgt dimensjoner ved hjelp av en byggeveiledning nedlastet fra... tja, en eller annen nettside... så jeg tror det holder. Husker ikke nå hva nettsiden heter, men jeg har brosjyren liggende et eller annet sted.... Har begynt å vurdere å legge doble 45x220 som bjelke. Overkill ggr2...?haavard skrev: