I dag fikk vi tilbake en hjørnesofa som vi hadde reklamert på fordi en sponplate hadde knekt. (Hjørnedelens fremre bein sitter festet i platen uten direkte støtte under. Med tanke på at sidedelene henger på hjørnedelen, blir det nok en del belastning når man sitter flere i sofaen.)
Ettersom jeg er skeptisk til alle reparasjoner som ikke er utført av meg selv, begynte jeg straks å se om reparasjonen virker ok eller om det er like greit å forsterke den ytterligere med en gang. De hadde ikke gjort noen forsterkninger, derimot var sponplaten byttet ut med en plate i et annet materiale som jeg ikke helt vet hva er. Det ser ut til å være laget av trefibre, men føles mer sammenpresset enn en sponplate, på den annen side minner det litt om en slags plast også. Fargen er litt grønnaktig. Hva er dette materialet, og hvordan er styrken sammenlignet med en vanlig sponplate?

Er det lange trefibre, sånn cirka 3-5cm? I så fall kan det være OSB. Den er sterkere enn sponplate, men det hadde vært bedre med kryssfiner.
Om du ordner et bilde av platen så får du sikkert beskjed.

Nei, det er snarere fint sagflis enn lange fibre.

Totte_S
Høres ut som MDF

Totte_S skrev:
Låter som MDF
Hvordan er holdfastheten på det sammenlignet med en sponplate?

MDF er helt glatt på utsiden og ser litt papp-aktig ut i snittflaten. Det synes ingen fibre i det hele tatt. Jeg har aldri sett den i noen annen farge enn brun. MDF er også sterkere enn flis, men svakere enn kryssfiner.

Det finnes jo fuktsikker sponplate (og mdf?) som man lager møbler til baderom med. Den er så vidt jeg vet grønn til fargen... dvs. sponene er svakt grønnfargede, litt som trykkimpregnert.... typ.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.