Hei,
Jeg holder på med en totalrenovering og endring av planløsning av kjelleren i mitt hus, som er bygget på stenkross og klippe.

Jeg har revet ut et betonggulv (lagt i 1942) samt fjernet noen bærende vegger (erstattet med stålbjelker) og revet ned innertak samt gammel gips på betonghullsteinsvegg. Vi er i ferd med å legge på nytt materiale nå.

Spørsmål.

1. Hva legger vi for materiale på betonghullsteinen. Det er så vanskelig å feste noe på denne siden steinen er hul. Jeg vurderer å legge pussmørtel B på veggen og kanskje legge fiberduk oppå den som males hvit. Gipsplater med stålstender er vanskelig å feste på denne typen vegg. Utsiden av veggen er isolert med isodrän samt geotexduk.

2. Gulvet isolerer vi med følgende lag: lecakuler for å jevne ut ujevnheter + geotexduk + isodrän plater 2 stk totalt 20 cm + geotexduk + betonggulv med innstøpt gulvvarme. Tror dere det er OK? I dette gulvet legger vi også rør for El, TV, LAN samt telefoni. Kan man legge vannledninger her også? Hva er praksis?

3. Innertaket var isolert med sagflis. Hva skal man velge for materiale for å få så bra lydisolasjon som mulig?

Takk for svar
Hilsen
Mikael_hempulare

Hei Mikael. Jeg skal prøve å svare enkelt på spørsmålene dine.
Spørsmål 1:
Jeg synes i alle fall at du bør bruke stålregler da disse spennes mellom gulv og tak. Noen fester på midten trengs normalt ikke, men det går an å bore og plugge også i betonghullsten. Du skal isolere innsiden fra taket og ned ca. 50 cm under bakkenivå på utsiden. Resten skal være tomt. Diffspærre kan du sette også mens du isolerer.
Spørsmål 2:
Gulvet er sikkert ok. Husk at om du har gulvvarme, så skal den aldri slås av. Årsaken er at du får et forhøyet damptrykk med økt fuktighet under og i platen. Dette er ingen fare så lenge du har gulvvarmen påslått. Men slår du av og gulvet avkjøles til omgivende temperatur kan problemer oppstå. Varme stiger jo som kjent oppover, og når den varme og fuktige luften kommer til overflaten kan fuktutfelling skje. Har du en plastmatte får du uunngåelig blemmer. Har du flisgulv kan du få misfargede fuger. Jeg anbefaler at fliser brukes som overflatebelegg uansett, for det har mulighet til å puste i alle fall. Vannrør går utmerket å støpe inn. For å forebygge eventuelle fremtidige lekkasjer, kan man alltid bruke systemet "rør i rør".
Spørsmål 3:
Beste lydisoleringen får man av en tung isolasjon. Ulike typer finnes på markedet, men en eller annen type markplate. Dog ikke isopor eller ecoprim, som er en altfor lett plate.

2. Vet ikke hva som er best med tanke på isolasjon, men jeg brukte følgende for å bygge opp gulvet i kjelleren: Fiberduk, singel/leca, Dow floormate markisoleringsplate (2 x 70mm) og deretter 10 cm betongplate med innstøpt gulvvarme, strøm, vann osv.

På dette har jeg tre typer gulv:

1. Vaskerom, Bad, Gang, TV-stue og bod: Fliser
2. Soverom (2 stk) Platon blå med Kährs Oregon tregulv
3. Snekkerverksted: Platon blå med gulvspon og Trelleborg gummigulv

Veggene har jeg pusset/reparert med Optiroc Gypsum og deretter malt med silikatmaling. Gypsum fyller ut bra og er lett å jobbe med.

Krillek, et lite spørsmål. Hvordan fungerer gulvvarmen i de rommene der du har lagt blå platon og tregulv?

Vi holder selv på med samme prosjekt, har pigget ut hele kjelleren som er full av sprengstein og berg. Vi vil også ha to soverom helst med tregulv, samt vaskerom, tv-rom med fliser. Og gulvvarme under hele.

Slitsomt prosjekt, men gøy når det går fremover.

//Petra

Foreløpig ligger bare platonmatten på plass, så jeg tør ikke helt svare på hvordan følelsen av gulvvarmen blir når den skal bevege seg gjennom platon med luftspalte og tregulv. Regner med å begynne å legge inn tregulvene i helgen - kommer tilbake med rapport.

hei,
Først og fremst en stor takk til alle engasjerte skribenter, spesielt til Tartan som kommer med gode råd, Takk! jeg funderer på det du sa angående å bruke gipsplater i stedet for puss med fiberduk.
Jeg synes i alle fall at du skal bruke stålstendere da disse spennes mellom gulv og tak. Noen fester på midten trengs normalt ikke, men det går an å bore og plugge også i betonghullstein. Du skal isolere innsiden fra taket og ned ca. 50 cm under marknivået på utsiden. Resten skal være tomt. Dampbarriere kan du sette også når du isolerer.
Hvis det er slik du mener, er det ikke en risiko for at det blir fukt mellom gipsvegg og betonghullsteinvegg siden isolasjonsmaterialet hindrer at betonghullsteinveggen varmes opp. Kan ikke dette føre til at den blir kald og duggpunktet havner innendørs og fukt/mugg-skader oppstår på gipsplaten? Hva jeg spontant føler er å legge gipsplater på stålstenger som du sier, men la være å isolere og varme kjellerens yttervegg siden den allerede er isolert på utsiden med isodränskiver.

Jeg føler meg usikker på Krillek's opplegg da gulvvarme ikke sprer seg på den måten elementvarme gjør. Den personen som skal legge vårt vannbårne gulvvarme sa at disse slyngene må ligge så nær gulvflaten som mulig for at det skal bli maksimal effekt. Vi vurderer også å legge tregulv. Men risikoen med platonmatten er at den gjør jobben sin altfor bra, dvs. isolerer fra fukt og kulde samt kanskje i dette tilfelle også varme litt for bra. Vår ekspert sa at vi ikke vil kjenne på det vannbårne gulvvarmen vi installerer i kjellergulvet i etasjen ovenfor, dvs. den holder seg der nede (hvilket jeg synes virker litt merkelig da varmen stiger oppover, men den er ganske svak så....). Tesens om at varme stiger oppover burde jo tale for at det burde være OK med Platon. Jeg vet ikke hva som er best??? !

Hilsen
Mikael

Hei. Det er riktig som du sier med duggpunktet. Det jeg mente med isolering, var at fra innertaket i kjelleren isolerer du slik at isoleringen slutter ca 50 cm under utvendig bakkenivå (gressplenen altså) og resten som da kanskje blir 1,5 meter skal være uisolert. Du har jo markisolering på utsiden under bakken, men den isolasjonen når jo bare opp til rett under gressplenen. Men over bakken er det med all sikkerhet kun betonghullstein og puss, og dette materialet isolerer stort sett ingenting. Man kan si at isolasjonen blir hengende fra taket og ned. Ofte passer det helt utmerket med en plate, som jo er 116 cm lang. Da trenger man bare skjære under eventuelle kjellervinduer.

Angående gulvvarmen så er det riktig som dere skriver, med det unntaket at før eller senere vil varmen stige oppover. Økonomisk sett er det ikke det billigste man kan finne på, men det er ganske behagelig med litt lunkne gulv. Husk at en platonmatte ikke er diffusjonstett og derfor skal gulvvarmen aldri slås av helt, hvilket betyr at det drar energi hele året. Går det å få plass med et ventilert gulv, typen Nivell, så trenger du ikke støpe inn gulvvarmen. Du henger den opp i plater på de oppstolpede gulvbjelkene. Den eventuelle fuktigheten som kommer under sommeren når varmen er avstengt ventileres bort med en liten kanalfan. Denne gjør samtidig at kjellerlukten forsvinner og at du får ventilasjon som fungerer i kjelleren. Det kan ellers være litt vanskelig å få luften til å sirkulere når man har gulvvarme og ventilene sitter høyt innendørs men lavt på utsiden av huset.

Håper du har fått noen svar og noen råd// Tartan

tartan skrev:
Hei. Det er riktig som du sier med duggpunktet. Det jeg mente med isolasjon, var at fra innertaket i kjelleren isolerer du slik at isolasjonen slutter ca 50 cm under utvendig bakkenivå (gressplenen altså) og resten som da kanskje blir 1,5 meter skal være uisolert. Du har jo markisolasjon på utsiden under bakken, men den isolasjonen når bare opp til rett under gressplenen. Men over bakken er det med all sikkerhet kun betonghullstein og puss, og dette materialet isolerer stort sett ingenting. Man kan si at isolasjonen blir hengende fra taket og ned. Ofte passer det helt perfekt med en plate, som jo er 116 cm lang. Da trenger man bare skjære under eventuelle kjellervinduer.<br>Angående gulvvarmen så er det riktig som dere skriver, med det unntak at før eller siden kommer varmen til å stige oppover. Økonomisk sett er det ikke det billigste man kan finne på, men det er ganske deilig med litt lune gulv. Husk at en platonmatte ikke er diffusjonstett og derfor skal gulvvarmen aldri slås av helt, noe som betyr at det trekker energi hele året. Går det an å få plass med et ventilert gulv, type Nivell, så trenger du ikke støpe inn gulvvarmen. Du henger den opp i plater på de oppstolpede gulvbjelkene. Den eventuelle fuktigheten som kommer under sommeren når varmen er avstengt ventileres bort med en liten kanalfan. Denne gjør samtidig at kjellerlukten forsvinner og at du får ventilasjon som fungerer i kjelleren. Det kan ellers være litt vanskelig å få luften til å sirkulere når man har gulvvarme og ventiler sitter høyt innendørs men lavt på utsiden av huset.<br><br>Håper du har fått noen svar og noen råd// Tartan
Har en kjeller jeg tenkte å innrede, den er isolert til rett over bakkenivå på utsiden, så er det ca 1M. til etasje 1 ..tenkte litt på om jeg kunne fortsette å isolere på utsiden oppover på veggen med type isopor, for å slippe å isolere i det hele tatt på innsiden ?? så slipper man å bygge gipsvegg på innsiden, som til halvparten blir en tom gipsboks (hvis jeg forstår saken riktig?)= spare plass...kan man gjøre så ?? Takknemlig for svar ::)

Visst kan man fortsette å isolere på utsiden. Grunnen til at man ofte gjør dette på innsiden, er at huset kan se litt merkelig ut hvis grunnmuren blir bredere enn fasaden. Og da ønsker man ikke å legge dette på utsiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.