Vi har bygget innvendige vegger der stendere står et stykke ut fra veggen. Vi har laget hull til innebygde høyttalere, men siden det vil være helt "åpent" bakover, vil lyden fra høyttalerne spre seg på baksiden av veggen og lydtrykket vil reduseres.

Kan dere anbefale en passende isolasjonsrull som tetter høyttalerne bakfra? Det bør helst være en ull som er lett å stikke inn gjennom et mindre hull, helst ikke stikkende og gjerne noe som kan kjøpes på et vanlig byggmarked.

Du skal altså bygge inn løse høyttalerelement?
Du har ikke bygget noen kasse bak, men det er helt "åpent" der?
Da sitter altså høyre og venstre kanal i samme "høyttalerkasse"= ikke bra.

Jeg ville ha bygget en beregnet kasse bak hvert hull, tilpasset for det spesifikke høyttalerelementet, eller i det minste delt av høyre og venstre vegghalvdel. Deretter må du gjøre det lufttett mellom veggen og tak/gulv slik at "kassen"/veggen ikke lekker bass. Bass er å betrakte som et konstant lufttrykk når du bygger, dvs det lekker gjennom sprekker.

Glava blir ofte brukt som demping fordi det gjør jobben bra og er billig. Kjempebra pris/ytelse. Finnes bedre greier men da synker pris/ytelse.

Takk for tipsene steppen7. "Løse høyttalerelement" i dette tilfellet er dedikerte innbyggingshøyttalere. Disse er laget for å kunne fungere uten kasse. Produsenten anbefaler for det meste ikke kasse, men at man bare sørger for å isolere bak. Men glassull kanskje jeg skal prøve? Er ikke det stikkete å arbeide med?

Ok da har de i prinsippet tilpasset egenskapene til elementet for en åpen uendelig stor baffel. Du vil fortsatt få litt "kortslutning" mellom høyre og venstre om det ikke er separate volum, men det merkes kanskje ikke avhengig av hvordan det er bygget.

Men du har altså ikke isolert veggen når du bygde den? Hvorfor ikke?

Selvfølgelig kan det være litt stikkende med glassull, men det er ingen fare synes jeg om man har heldekkende klær og hansker. Munnbind er å anbefale også, selv om jeg selv bare hadde det da jeg isolerte taket ved mitt garasjebygging. Det er når det kommer på bar hud at det stikker. Man kan skylle dette bort med kaldt vann.

Mikael_L
Jeg synes steppen7 overdriver litt, betydningen av å lage separate kasser i denne applikasjonen. Nå snakker vi altså ikke avstemte kasser.

Er veggene deres fortsatt åpne så synes jeg dere skal trykke inn litt mineralullsplater før dere lukker igjen. Det gjør godt for å redusere resonanser, spesielt når dere planlegger å spille med høyttalere der. Det holder å fylle rommet 1/2 - 2/3 for å oppnå tilstrekkelig effekt. Men prøv likevel å få en liten bit med ubrutt isolasjon gulv-> tak et sted mellom høyttalerelementene.

Vil man finne noe billig å bruke som høyttalerdempemateriale, som ikke klør det minste og heller ikke høyttaleren kan blåse ut fibre fra, så går man på Ikea og kjøper den aller billigste dynen i syntetisk materiale, en slags akryl er det vel, og spretter opp, simsalabim, en masse fint billig dempemateriale. Ikke fullt så "fint" som saueull, men prisen er gratis i sammenligning.

• Liker
Murbyggare
  • Laddar…
Kjøpte en rull med isolasjon på Bauhaus i dag. Dessverre er veggen allerede bygget, så det blir til å prøve å stikke inn ullen gjennom høyttalerhullene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.