Hei!
Har kjøpt et hus fra 1963 som jeg holder på å renovere og bak tapeten finnes et materiale som minner om en krysning av mdf og masonitt. Ganske mykt og føles nesten som papir.

Det er mange lag tapet, mye hull og en hel del skader som har oppstått gjennom årene så jeg vurderer om det ikke ville vært enklest og best å ta ned platene og starte på nytt med kryssfiner og gips.

Har dere noen kloke ideer og eller synspunkter?

Takk på forhånd og for et fantastisk forum 🕺

• Mykt, papp-lignende materiale bak tapet, med skader og hull synlig nær en grønn metallgjenstand.
  • En vegg med flere lag tapet, revet rundt et rør, avslører et underlag av mykt, brunt materiale som ligner en blanding av tre og papir.
  • Veggfritt bilde som viser et hjørne av et rom med flere lag av tapet, trepanel og skadet byggemateriale bak en løsnet tapetkant.
Tretex.

Tja, det er jo ikke det absolutt beste isolasjonsmaterialet, men det gir nok bedre avkastning å etterisolere eller bytte varmemetode.
Å bare bytte ut tretexen mot moderne isolasjon og gipsplater er nok ikke verdt arbeidet i forhold til hva du vinner på det.

• Liker
Ericdahne
  • Laddar…
Tretex er både lydabsorberende og litt isolerende. Bare bytte til gips gjør at du går glipp av de egenskapene, så tenk deg om først.

• Liker
Ericdahne
  • Laddar…
BirgitS
Men på den annen side er gips mye mer brannsikkert enn treetex.

• Liker
Anonymiserad 405730 og 2 andre
  • Laddar…
Takk for raske svar 🙏
Hvordan ville dere gått frem for å få et fint overflatelag hvis man beholder platene?

Med tretex blir det hva det blir, går ikke få like bra som med gips.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Skulle gjette at det er råspont bak tretexen, så en stabil vegg. Selv satte jeg 6mm renoveringsgips oppå tretexen. Blir godt underlag for maling eller tapet, og tretexen hjelper til med isolasjonen…

Jeg bor i et hus fra -68 og hadde råspont med tretex på alle vegger i huset. Når vi har renovert, har jeg tatt ned all tretex og satt gips direkte på råsponten. Har fungert bra i alle rom, ikke noe større arbeid. Gjør heller det enn tar ned tapet :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.