486 lest ·
7 svar
486 lest
7 svar
Hvilket lim for rørisolasjon (antar polyuretan) mot tre?
Som overskrift. Har googlet men ikke fått treff. Antagelig pga at det er uvanlig. (Søkt på polyuretan mot tre.)
Så hvilket lim kan fungere? (Utendørs.)
Så hvilket lim kan fungere? (Utendørs.)
Så vidt jeg forstår er det polyuretan. Det ble kjøpt for litt over 1 år siden som nettopp rørisolering, men jeg kan ikke sjekke det nå. Men det er mørkegrått og føles som det.Matti_75 skrev:
Mer kan jeg ikke gi. Altså rørisoleringen og at det skal limes mot tre (eventuelt også metall).
(Hensikten er å tette mot en gammel dør i et pumpehus. Altså i karmen.)
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 innlegg
Det der har jeg svoret over tidligere. Polyetenfoam er i prinsippet umulig å lime akkurat som vanlig polyeten. Limet må være fleksibelt når det har tørket. Det eneste som jeg fikk til å fungere var klassisk løsemiddelbasert kontaktlim. Lim begge sider, la tørke helt og sammenføye deretter. Husk at kontaktlim fester seg med en gang, så du har en (1) sjanse til å plassere det riktig. Det er en fordel om man ruffer opp plasten før liming.
Evt. skulle 3M nr.74 spraylim fungere. Det er dog svindyrt.
Jeg har faktisk bestilt det limet. Og det er dyrt...Johan Gunverth skrev:
Det der har jeg bannet over tidligere. Polyetenfoam er i prinsippet umulig å lime akkurat som vanlig polyeten. Limet må være fleksibelt når det har tørket. Det eneste som jeg fikk til å fungere var klassisk løsemiddelbasert kontaktlim. Lim begge sider, la det tørke helt og sett det så sammen. Husk at kontaktlim setter seg umiddelbart, så du har en (1) sjanse til å plassere det riktig. Det er en fordel om man ruffer opp plasten før liming.
Men det ser ikke ut til å finnes noe alternativ. Bortsett fra en slags varmebehandling ("sveising"?).
Hadde jeg tenkt på dette, hadde jeg kanskje valgt en annen løsning. Men det hadde tatt lengre tid, typ bygge ny terskel/ramme pluss annet isolasjonsmateriale. Dette var den raskeste løsningen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 innlegg
3M 74 brukes ofte når man skjøter polyeterstopning i møbler. Samme mykhet som materialet, men veldig sterkt.TRJBerg skrev:
Jeg har faktisk bestilt det limet. Og det er dyrt...
Men det ser ikke ut til å finnes noe alternativ. Bortsett fra noen slags varmebehandling ("sveising"?).
Hadde jeg tenkt på dette, så hadde jeg kanskje valgt en annen løsning. Men det hadde tatt lengre tid, typ bygge ny terskel/ramme pluss annet isoleringsmateriale. Dette var den raskeste løsningen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvilket lim for kryssfiner til ribbevegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vilket lim för sprucken hård toalettsits
Badrum -
Vilket lim är starkast för uppsättning gardinstång av metall mot kakel
Badrum -
Hvilken måte er best for å forlenge/skjøte limtrebjelken?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vilket lim/silikon för u-profil mot klinker?
Badrum