Hei!

Skal montere ca 215 kvm gipsplater på lettbetong (siporex).

Kan man skru direkte på lettbetong med f.eks. en gipsskrue uten at det sprekker?

Hvilken festemasse er mest praktisk, billigst og gjør jobben sammen med skrue?

Har nå fått tips fra Hornbach om å bruke Casco Husfix Rapid, men synes den er ganske dyr (575 kr for 10 kg sekk). Samt at jeg må skru med plugg. Synes det høres litt overkill ut, men har som sagt aldri gjort det før!

Med vennlig hilsen,

Aleks

P
Z Zekovski skrev:
Hei!

Skal sette opp ca 215kvm gipsplater på lettbetong(siporex).

Kan man skru direkte på lettbetong med f.eks. en gipsskrue uten at det sprekker?

Hvilken festemasse er smidigst, billigst og gjør jobben sammen med skrue?

Har akkurat fått tips fra Hornbach om å bruke Casco Husfix Rapid men synes den er ganske dyr (575kr 10kg sekk. Samt at jeg må skru med plugg. Synes det høres litt overkill ut men har som sagt aldri gjort dette før!

Med vennlig hilsen,

Aleks
Man pleier å lime med gipsmørtel, det finnes hos alle byggevarehus..

https://www.bauhaus.se/gipsbruk-norgips-25-kg

• Liker
Zekovski
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Man bruker å lime med gipsbruk det finnes hos alle byggevarehus..

[lenke]
Ja men akkurat, synes det er merkelig av Hornbach å ikke selge Norgips gipsbruk når de selger deres gipsskiver 😅

P
Z Zekovski skrev:
Ja men akkurat, synes det er merkelig av Hornbach å ikke selge Norgips gipsbruk når de selger deres gipsplater 😅
Har ikke de Finjas sortiment så det burde funke med deres gipsbruk med..

• Liker
Zekovski
  • Laddar…
Blir ikke klok på deres søkemotor. Får ikke fram noe konkret når jeg søker etter "rätt" ord..

Dobbel lime med vanlig fix eller gipsbruk

• Liker
Zekovski
  • Laddar…
P
Z Zekovski skrev:
Blir ikke klok på deres søkemotor. Får ikke fram noe konkret når jeg søker etter "riktige" ord..
Gipsputs kaller de det..

Vet ikke om den dog er like bra eller om den oppfører seg som puss?

• Sekk med FINJA gipsputs, natur inne, 25 kg, vist på nettbutikk Hornbach med pris 269 kr og produktnummer 6046263.
  • Liker
Zekovski
  • Laddar…
Z Zekovski skrev:
Blir ikke klok på deres søkemotor. Får ikke frem noe konkret når jeg søker etter "riktige" ord..
søk etter gypsum

• Liker
Zekovski
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Gipsputs kaller de det..

Vet ikke om den dog er like bra eller om den oppfører seg som puss?
Jeg så den og er like usikker som deg 🤔

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
søk etter gypsum
Vil du forsøke å beskrive det du mener en gang til? 😅

P
Gipsbruk og gypsum er veldig klissete og fester seg på det meste, men spørsmålet er hvordan Finjas gipsmørtel er..

Z Zekovski skrev:
Vil du prøve å beskrive det du mener en gang til? 😅
F Fjonken skrev:
søk etter gypsum
Det er jeg som er treg, så akkurat nå!

Peter2400 Peter2400 skrev:
Det burde gå akkurat like bra med festemasse, litt billigere
[lenke]
Kommer nok til å bruke denne. Har du noen gode tips om skruer til dette og om det går fint med gipsanker rett inn i siporex?

Dette gjorde jeg for 20 år siden. Jeg tror jeg snakket med Weber da. Supporten sa da, men man ville ikke si det offisielt og garantere resultatet, at best og billigst (da) var å bruke en pussmørtel. Det står et sted på dette forumet hva jeg brukte, men selv husker jeg ikke. Jeg dro det ut med stor fikskam (10 mm kanskje?) og så ble platen trykket på plass. Sitter fremdeles på veggen.

Edit. Det offisielle svaret var Serpo 616, det produktet finnes fortsatt. Men, som sagt, jeg brukte noe pussmørtel som i praksis ble det samme, men mye billigere.

Sist redigert:
  • Liker
Zekovski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.