Noen som kan gjøre en kvalifisert gjetning angående hvilket byggemateriale dette innendørstaket er laget av samt sannsynligheten for asbestinnhold eller ikke? Jeg vet at det ikke går å si med 100 % sikkerhet, men kvalifiserte gjetninger settes pris på. Informasjon og to bilder nedenfor.

Leilighetsbygget er bygget på 1940-tallet. Vet ikke om det har blitt renovert etter det. Asbest ble brukt som mest fra 1950-70-tallet tror jeg?

Innendørstaket er malt i hvitt. Under det hvite er det grått. Selve byggematerialet er altså grått.

Byggematerialet er hardt. Det går ikke å skru i det da en skrue ikke får feste. For å feste en skrue må det bores og så "plugges".

Mine amatørmessige gjetninger (som kan være helt feil): byggemateriale: puss? Asbestinnhold: lite eller ingenting?

Tak med en rund lampefeste montert. Det er synlig misfarging og mulig skade på overflaten rundt lampefestet.
Hvitmalt innendørstak antatt å være fra 1940-tallet, med grått underlag. Byggemateriale usikkert, vurderes for mulig asbestinnhold.

Helt umulig å svare på!
For å vite må man fjerne en bit av materialet for å kunne studere hvordan det ser ut.
Ser ut som et vanlig malt betong eller pussloft i mine øyne.
Vi kan snu på spørsmålet, hvorfor vil du vite? Asbest er ikke skadelig hvis du ikke bryter i det.
Har du tenkt å rive i taket?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.