Jeg bor i et rekkehus med to etasjer pluss kjeller. Ved å sammenligne konstruksjonen av innervegger med den tekniske beskrivelsen av huset har jeg konstatert at innerveggen som deler huset på langs er bærende, samt veggen mellom kjøkken og gang og veggen mellom spisestue og stue. Jeg ønsker å rive veggen mellom kjøkken og spisestue, og siden den er bærende, må den erstattes med en bjelke.
Nå har jeg imidlertid blitt litt usikker på om den veggen virkelig er bærende. Jeg har sett på råsponten i taket og konstatert at retningen er forskjellig i ulike deler av huset. I kjøkken og spisestue løper den i én retning, og i stue og gang en annen. Rimeligvis er bjelkene i bjelkelaget vinkelrett på råsponten. I så fall konkluderer jeg med at bjelkene går omtrent slik:
Er det rimelig at det er tilfellet? Utenfor kjøkken og spisestue er det en balkong i øverste etasje, og bjelkene der stemmer med dette. Hva innebærer det i så fall for veggen mellom spisestue og kjøkken? Er den ikke bærende, til tross for sin kraftige konstruksjon?
Som nevnt er det "naturlige" at gulvet ligger på tvers av bygningen. Det kan imidlertid godt være som du sier med tanke på at balkongen konsolerer ut. Hvis du ikke har tegninger, kan det være en idé å åpne opp og kikke for å sikre hvordan det ser ut. Har du tegninger av grunnlaget kan du også få litt hjelp til å se hvordan bjelkelaget ser ut.
Under første etasje er det en kjelleretasje. Dekket mellom kjeller og første etasje består av 15 cm armert betong. I kjelleren finnes en bærende innervegg som løper gjennom husets lengderetning (vertikalt på bildet nedenfor).
Jeg har nå kjørt spikerdetektor i kjøkkentaket og den viser at bjelkene løper ifølge min skisse ovenfor. Dessverre kan jeg ikke måle i noe annet tak siden det kun er kjøkkenet som har takbekledning (masonitt) som ligger tett mot underbord.
Dette tyder på at veggen ikke skulle være bærende. Jeg skal åpne opp vegg-takvinkelen til helgen for forhåpentligvis å se hvordan det er konstruert.
Åpnet opp overflatene i kjøkkenet for å sjekke hvordan det ser ut. Bjelkene i kjøkkenet går som på min skisse. En av dem går dog parallelt med og direkte over veggen jeg vil rive. Den er også helt rett, i motsetning til de midt i rommet som har en liten bøy (nedheng på midten). Veggen må derfor anses i en viss grad som bærende, så jeg vil sette inn en bjelke. Belastningen burde dog være betydelig lavere enn i tilfellet med vinkelrette bjelker som jeg har fått beregnet. Eller tenker jeg feil?
Du trenger å gjøre en konstruksjonsberegning av hvor kraftig bjelke du trenger uansett, og søke byggetillatelse. Har du ingen ordentlige tegninger? Seksjonstegningen viser jo hva som er bærende, selv om det rimeligvis er hjertevegg som er det hele veien, til tross for bjelkelag på "feil" vei i den delen.
Mangler konstruksjonstegninger og seksjonstegningen er ikke tydelig når det gjelder dette. Imidlertid tyder dimensjonen på veggen på at den er bærende.
Byggetillatelse trengs ikke, men byggeanmeldelse.
Har du kikket hvordan de ligger i materien også?
Er det bare en regel som ligger over veggen er den ikke bærende så egentlig trenger du ingen bjelke ut fra informasjonen i tråden. Derimot kan det føles litt annerledes når man går på overetasjen da et "støtte" for bjelkelaget har forsvunnet.
Har ikke åpnet opp for å se i detalj, men det ser ut til å gå en regel over veggen. Jeg vil ikke at den skal begynne å svikte når veggen fjernes, selv om det er ufarlig, så vil jeg støtte den med en limtrebjelke.
Spørsmålet er om veggen klassifiseres som bærende (med krav om byggemelding ved endring) eller ikke? Jeg unngår gjerne byråkratiet og kostnaden hvis byggemelding er unødvendig, men jeg har ikke tenkt å jukse.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.