Jeg har et lite problem med hvordan jeg skal gå videre for å fikse en vegg i andre etasje.
Over trappen (U) fortsetter veggen oppover med skorsteinen og garderobesiden nederst på u-en. Det ser i dag litt halvferdig ut med pussen på skorsteinen sammen med den tapetserte garderoben som ikke går helt opp til taket.
Jeg skulle ønske å sette noen plater på alt sammen slik at det ser ut som en vanlig vegg, men jeg vet ikke hva jeg skal velge. Til høyre blir det "åpen avslutning" og ingen hjørne, så jeg tenker at gips blir vanskelig å få pent? Hvilke andre platematerialer er egnet? Ca. 10 mm er mulig å få plass med uten større følgeproblemer. (Til venstre blir det et vanlig ytterhjørne, det kan jeg løse)
Det vil bli tapetsert eller malt når det er ferdig.
Brukes pipa, så kan det jo være lurt å tenke på materialet med tanke på brannsikkerhetskontrollen.
Hvor bred er overflaten? Trenger plater skjøtes?
10 mm gir jo et ganske smalt utvalg av plater. F.eks. fibergips finnes jo, men bygger 12,5 mm.
Ja, den brukes. Det var også en vurdering hvordan reglene ser ut der. Jeg har kjent på den etter at vi har fyrt en stund, og det er knapt man kan merke at den blir varmere enn omgivelsene. Det er nå bare til en ovn for kosefyring etter at oljefyren er kastet ut.
Ca 15 mm tykke plater kan nok også fungere. Det er ca 1600 mm over hele bredden, så noen skjøt er trolig uunngåelig?
Ja, den brukes. Det var også en fundering hvordan reglene ser ut der. Jeg har kjent på den etter vi har fyrt en lengre stund og det er knapt man kan føle at den blir varmere enn omgivelsene. Det er nå bare til en peis for kosefyring etter at oljefyren er kastet ut.
Ca 15 mm tykke plater kan nok også funke. Det er ca 1600 mm over hele bredden, så noen skjøt er trolig uunngåelig?
Brannsikkerhetskontroller kan være veldig avhengig av inspektøren.
Så jeg hadde satt en ikke brennbar plate.
Det finnes jo andre ikke-brennbare plater, men vanlig gips føles som førstevalget ja..
Tenkte mer angående brannsikkerhetskontrollen.. Kanskje en idé å sjekke opp der, med tanke på at garderoben står med veggen inntil, som da ikke blir inspiserbar. Mine foreldre måtte lage en inspeksjonsluke i en garderobe som står mot deres murstock. Den hadde stått slik i over 50 år, når plutselig en inspektør mente at det ikke var godkjent lenger..