Bygningsveteran
· Norrland
· 340 innlegg
Det høres ut som at du bør satse på en dykkesag ut fra det du beskriver som bruksområde. Det er optimalt til vinduskarmer osv. Da kan man klyve dem så de følger veggen eksakt om de for eksempel er litt kileformet. Det går jo også bra på en klyvsag/bordsag, men en dykkesag er vanskelig å slå når det kommer til slike oppgaver.
Kan du bruke styreskinner til din håndsirkelsag så ville jeg supplere med en god bordkappsag (noe jeg nettopp har gjort). Bordkappsagen er veldig god om du skal sage parallelle snitt eller gjenta mål, med presisjon.
Hvis du allerede har en sirkelsag, bytter du blad til noe som passer oppgaven og bruker retteskive og tvinger når du har mer behov for presisjon.
Båndsag virker ikke så nyttig til de arbeidene du beskriver, så den ville jeg avstå fra.
Båndsag virker ikke så nyttig til de arbeidene du beskriver, så den ville jeg avstå fra.
Takk, det blir en slik.S Snickarkirre skrev:Det høres ut som at du burde satse på en dykkesag ut fra det du beskriver som bruksområde. Det er optimalt til vinduskarmer osv. Da kan man kløyve dem så de følger veggen nøyaktig hvis de for eksempel er litt kileformet. Det går jo også bra på en kløyv-/bordsag, men en dykkesag er vanskelig å slå når det kommer til slike jobber.
Klikk her for å svare