Hei,
Er i ferd med å forberede for bergvarmepumpe og tenkte å fikse litt på veggene før den kommer på plass. Begynte å banke litt på pussen og merket at den var veldig porøs. Tok det sikre før det usikre og banket bort alt. Nå til spørsmålene:
1. Hva slags puss har jeg på veggene i kjelleren (se vedlagt bilde)? Muren er betonghullstein og pussen er som sagt veldig porøs.
2. Kan man pusse oppå denne pussen og i så fall med hvilken mørtel? Tror ikke jeg vil fjerne all pussen i hele kjelleren, men heller reparere og jevne til der det trengs.
Takk for råd.
-h
Er i ferd med å forberede for bergvarmepumpe og tenkte å fikse litt på veggene før den kommer på plass. Begynte å banke litt på pussen og merket at den var veldig porøs. Tok det sikre før det usikre og banket bort alt. Nå til spørsmålene:
1. Hva slags puss har jeg på veggene i kjelleren (se vedlagt bilde)? Muren er betonghullstein og pussen er som sagt veldig porøs.
2. Kan man pusse oppå denne pussen og i så fall med hvilken mørtel? Tror ikke jeg vil fjerne all pussen i hele kjelleren, men heller reparere og jevne til der det trengs.
Takk for råd.
-h
Medlem
· Västra Götaland
· 525 innlegg
Pussen i min kjeller ser likadan ut, også på betonghulstein. Huset er fra -51. På min vegg var det kalkpuss. Veldig porøst, spesielt nær gulvet. Det går ikke an å pusse med noe hardere utenpå, men samme puss, eller noe mykere, skal visstnok fungere. Jeg ville derimot ha noe hardere, så jeg har banket bort alt (men bare i ett rom så langt) og pusser med sementbasert puss. Puss og murmørtel c har jeg for meg at det er.
Stenk med sluring (sement og vann) for bedre hefting, så er det bare å pusse.
Klikk her for å svare