Jeg har planer om å etterisolere en stue innvendig. Akkurat nå lurer jeg på hvilken type plate/plater jeg skal bruke. Bør man bruke seg av gips? I så fall bør det vel være doble platelag med en kryssfinér-, OSB- eller sponplate underst for å skape et stabilt underlag for å skru i den ferdige veggen.
Men spørsmålet mitt er vel egentlig om det er fornuftig å droppe gipsen og kun sette en plate i noe tremateriale. Da har jeg jo direkte et godt underlag å skru i og unngår en kanskje unødvendig kostnad. Hvilket platemateriale er i så fall best? Skal jeg velge en OSB- eller sponplate? Hvor store er forskjellene?
Veggen vil, når den er ferdig, være oppstivet med trevirke, jeg bruker altså ikke stålstendere.
/Bye
Men spørsmålet mitt er vel egentlig om det er fornuftig å droppe gipsen og kun sette en plate i noe tremateriale. Da har jeg jo direkte et godt underlag å skru i og unngår en kanskje unødvendig kostnad. Hvilket platemateriale er i så fall best? Skal jeg velge en OSB- eller sponplate? Hvor store er forskjellene?
Veggen vil, når den er ferdig, være oppstivet med trevirke, jeg bruker altså ikke stålstendere.
/Bye
Moderator
· Stockholm
· 57 773 innlegg
Gips eller ikke handler vel egentlig om hva slags overflate du skal ha senere. Sponplate fungerer vel noenlunde å tapetsere på, men jeg tror at det finnes risiko for sprekkdannelse ved skjøtene. OSB er uegnet for enhver form for overflatebehandling, med mindre man ønsker nettopp den ujevne overflaten som OSB har.
Men om vi nå ser for oss den i dag vanlige veggkonstruksjonen med trebasert plate dekket med en gipsplate. Da kan man velge hva man føler for som treplate. Sponplate er billigst, men ikke så gøy å skru i, byggplatekvalitetene pleier å være betydelig hardere enn platene i f.eks. IKEA-møbler. Kryssfiner er best, hyggelig å skru i, gir god stabilitet til veggen. Men unødvendig dyrt. OSB er et godt kompromiss, pleier å koste halvparten av kryssfiner.
På en del bygg brukes kryssfiner som provisorisk gulv (til det duger verken OSB eller sponplate) og blir så til vegger.
Men om vi nå ser for oss den i dag vanlige veggkonstruksjonen med trebasert plate dekket med en gipsplate. Da kan man velge hva man føler for som treplate. Sponplate er billigst, men ikke så gøy å skru i, byggplatekvalitetene pleier å være betydelig hardere enn platene i f.eks. IKEA-møbler. Kryssfiner er best, hyggelig å skru i, gir god stabilitet til veggen. Men unødvendig dyrt. OSB er et godt kompromiss, pleier å koste halvparten av kryssfiner.
På en del bygg brukes kryssfiner som provisorisk gulv (til det duger verken OSB eller sponplate) og blir så til vegger.
Har hele underetasjen med spon og det ser mest ut som dritt, setter gips i alle rom jeg gjør i stand.andersmc skrev:
Kom på at det finnes jo en gipsplate med skumkjerne på baksiden, da er jo isolasjonen allerede klar. Sjekk hva den koster.
Sist redigert:
Takk for hjelpen. Har snakket med min far som også har svært dårlige erfaringer med å tapetsere direkte på sponplate. Det føles litt unødvendig å gjøre i stand rommet grundig og så risikere å måtte leve med stygge sprekker. Det heller mot gips på sponplate.
/Bye
/Bye
Klikk her for å svare