Lurer på dette med yttervegg, finnes det tabeller for hvilken styrkeklasse man skal bruke? Normalt dimensjoneres jo yttervegger (=bærende) for isolasjon og ikke for styrke, så med 45x145 eller oppover synes man det burde holde (vi snakker enetasjes hus 7.8x13.2 meter). Dog vil man kanskje ikke bruke Byggmax med vankanter heller. Styrkeklassifisert trevirke (sjekket på Hornbach) er jo ikke så vanvittig dyrt heller. Skal man satse på C12?

/Anders

Ola78
Alle bærende konstruksjonsdeler i husene som vi bygger på jobben min lager vi av K24 tømmer, mistenker for så vidt at det er godt tatt i overkant. K12 kan nok bli i minste laget, sjekker man tabellen som finnes her http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181 så kan man med en 145 regel i K14 kvalitet og snøsonen 3 ha et hus som er maks 11,1 meter og regelen tåler da nesten 3,9 tonn.

Takk!

Akkurat hva jeg trengte. Det er øst for Varberg så snøsonen er 1.5. Med 45x145 går jo også sone 2 med mine husmål, så C18 (lettere å finne enn C14 på byggevarehusene) er jo mer enn tilstrekkelig.

/Anders

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.