P
Har en fundering...
Om jeg vil bytte ut en stående 45x95 fururegel på 240cm mot en stålregel, hvilke er de minste målene man kan komme unna med og fremdeles ha samme bærighet?
Trenger noe som er så smalt som mulig, typ to st 50x20x3mm etter hverandre på langs (100x20) I samme retning som reglene. Ville det fungere?

Jeg tolker ditt spørsmål som at du vil erstatte en 45x95 trestender med en stålprofil for å dermed redusere veggtykkelsen med uendret bæreevne. Det finnes forsterkede stålstendere som kan brukes til bærende vegger, men de er neppe mindre enn 45x70. Ser man det som et rent teoretisk problem, er det produktet av elastisitetsmodul og ytreghetsmoment, vanligvis kalt EI, som man skal sammenligne. Da kunne et VKR-rør 50x30x4 erstatte en 45x95 C 24 stender, om det orienteres slik at 50 mm målet tilsvarer 95 mm på trestenderen. I tillegg må profilen stives i den svakere retningen. 60x40x4 er også tenkbart, men da den andre veien. Problemet er at det ikke finnes så mange profiler å velge blant. Personlig tror jeg at en mer fremkommelig vei er å kombinere tre med K-plywood.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
Om man bare sammenligner areamomenter og antar at regelavstand med dine 45x95 er 600 mm så ville en massiv plankevegg av samme materiale trenge en tykkelse på 40 mm for å ha samme stivhet. Det er kostbart å spare inn på veggtykkelsen fordi forholdet til stivheten er kubisk.

• Liker
fahlis og 2 andre
  • Laddar…
P
Takk for svar!
Jeg ville eventuelt trenge å halvere en regel på lengden for å klemme inn en dør akkurat der, og vurderer om man kan erstatte den med en veldig smal stålprofil på siden i stedet. Har funnet 50x20x3 og tenkte at man kan sveise to slike på lengden, men innser at det nok blir for dårlig stivhet siden den er så smal. I og for seg vil den støte mot skorsteinsstocken på den andre siden, så i den retningen vil den vel ikke bue. Jeg ville også trenge å sveise i gjenger i stålprofilen for å feste karmen (stang med innvendig gjenge, sveiset i begge ender). Blir litt vel mye pusleri og likevel puslete...
Kanskje jeg får tenke videre...

Kan du legge inn bilder/tegning?
Høres ut som at du gjør det komplisert.

P
Haha, Ja jeg innser selv at jeg gjør det mer komplisert.
Men for å få nytt kjøkken slik vi vil ha det, må vi flytte en dør ca 10 cm til siden. Og da ville den ende opp akkurat der den siste regelen i hjerteveggen er fra skorsteinen. Og da vil man jo ikke at det skal bli svakt akkurat der. Så derfor funderingen.
Man vil jo vite hvordan man skal løse ev. problemer før man begynner å sage...

Om du vil gå videre med dette problemet eller når du har tenkt ferdig, trenger du nok å orientere oss mer om situasjonen.

P
Ja, jeg funderer videre... Er mye nå. Ikke minst på jobben. Er der nå siden 8 i morges på overtid... Så jeg har ikke helt tid til å fordype meg selv om jeg skulle trenge det. Kommer tilbake...
Takk så lenge!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.