Skal sette et 55X55X55cm akvarium på en slaktebenk som er 50x50x50cm. Akvariet trenger støtte under hele bunnen for å ikke bli skjevt/sprenge.
Hvilken type plate som er formstabil kan jeg legge oppå slaktebenken som underlag for akvariet?

OSB? MDF? Spon? Annet? Hvor mange mm tykk?

Et akvarium om det er riktig gjort så skal det holde at det bæres opp rundt kanten og 20 mm inn. Se på alle klassiske aluminium kar.

Mitt 325 liters aluminium kar står på en akvastabil originalbenk som er laget i 16mm mdf både toppskive og øvrige deler i møbel. Møbelet er laget slik at 4 deler står loddrett med en avstand mellom hverandre på ca 40cm, deretter en toppskive og en bunnskive som har 2 skruvbare ben ved hver loddrett skive. På den måten bærer benken kun på fire steder tvers over karet og ikke hele flaten.

Det viktigste er å få møbelets topp plan. Og er man usikker så er et underlag av 10-20mm isopor å foretrekke.

bildeeksempel på en liten akvariemøbel i sponplate http://www.tropicalzoo.se/Abildakv/bankpanorama.jpg

her er en tråd om emnet: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=45018&highlight=vattenpass les hele tråden!

ingen problem, det rekker til som den er skulle jeg si.
Dog så må benken veies inn helt og holdent så ikke toppplaten kan skjevt seg.
Sjekk av så platen er flat med et vater. Legg en isopor under som du gjemmer ved å snurre en runde med elektrikerteip rundt, denne tar opp eventuelle småsetninger i benken eller gulvet.
Legger du karet direkte imot en plan overflate (100% kontakt) så rekker det med et lite lite sandkorn for at bunnen skal sprekke.

Dog så kan det være passende med en behandling av platen før karet kommer på plass så ikke eventuell fuktighet skader utseendet.

Så om jeg har forstått deg riktig bør jeg gjøre slik:
1. Olj inn benken.
2. Sjekk med vater at den er i vater.
3. Legge en 55x55x55 cm MDF-plate som er 16mm tykk.
4. På MDF-platen legge en 10-20mm isoporplate.
5. Sette akvariet oppå det hele.

Riktig?

Typ så men tror nok du kan hoppe over mdf den stiver jo ikke opp noe spesielt.

//Palm

Jeg tenkte på at undersiden av akvariet ellers kommer til å henge utenfor benken med 5 cm på hver side. Det er et helglassakvarium. Altså ingen aluminiumslister som støtter kantene.

Det der med utheng kan være følsomt. Vi hadde et akvarium som hang ut 20mm. Det fungerte, gikk ikke i stykker, men da jeg ved en anledning fortalte om det i akvariebutikken, så de forskrekket ut. Så med veiledning av deres ansiktsuttrykk for 20mm, ville jeg nok vært forsiktig med 50mm.

Jeg tviler på at du får noen nevneverdig forbedring med noen form for plate overhodet. Uansett materialvalg. Med mindre man ikke tar i med noe latterlig tykt, typ 50mm tykt eller så.

Jeg er nok også inne på en 50 mm massiv plate om det skal være støttende under hele bunnen

Martin_Blomberg skrev:
Jeg tenkte på det at undersiden på akvariet ellers vil henge utenfor benken med 5 cm på hver side. Det er et helglassakvarium. Altså ingen aluminiumslist som støtter kantene.
Slarvete av meg å glemme det med overhenget.
Jeg ville nok ha lagt på minst 30mm MDF eller limtre.

Skal du kjøre med saltvann?

hempularen skrev:
Det der med utheng kan være følsomt. Vi hadde et akvarium som hang ut 20mm. Det fungerte gikk ikke i stykker, men da jeg på et tidspunkt fortalte i akvariebutikken om det, så de forskrekket ut. Så med veiledning fra deres ansiktsuttrykk for 20mm ville jeg nok være forsiktig med 50mm.

Jeg tviler på at du får noen nevneverdig forbedring med noen form for plate overhodet. Uansett materialvalg. Hvis man nå ikke går for noe latterlig tykt, typ 50mm tykt eller så.

Hempularn, brukte du isopor under akvariet som sprakk?

Nei, tør ikke gi meg inn på saltvann. Har et Malawikar og dette blir til gutten. Selskapsakvarium med fett overdimensjonert ytterfilter (så karet kan overleve når sønnen kommer til å miste interessen, periodevis...).

Tenkte meddele resultatet.
Gikk forbi sagavdelingen på Bauhaus og ba om en spillbit av 25mm MDF. De saget til den nøyaktig, og alt for 20kr :-)
Oppå det 10mm isoporplate og oppå det akvariet. Passet på å stille bordet i vater også.

Og nå, nesten ett år senere, står akvariet fortsatt stabilt uten problemer. Det ser ut til at 25 mm MDF-platen holder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.