Vi skal legge om en del av taket og jeg leser om kvaliteten på bærelektene. Men jeg blir ikke klok på treguidene.

Vi har Monier betongtakstein, 27 graders takvinkel, bor i snøsone 2. Huset er bygget rundt -90. Bærelekt 45x70.

Tenkte å bruke det samme, eller bør jeg bruke 45x95?
Hvilken kvalitet? G4-2 eller bedre (G4-1 eller G4-0 som jeg forstår det?)
Trenger man å ta hensyn til C-tall også, C14-35?

Gjenbruk av eksisterende uskadd bærelekt: Er det risikabelt med tanke på alder selv om det ser fint ut?
 
Rickard.
45x70 blir bra, G eller C klassifisering er litt forskjellige ting, men det er ikke spesielt viktig for ditt tak. Enkelt forklart er gx-x en sortering og Cxx er bæreevnen. C14 er så vidt jeg vet det beste (eneste?) som trelastforretningene pleier å ha tilgjengelig på akkurat 45x70, og det duger for tak.

Gjenbruk er bra hvis du gidder og føler deg sikker på å gjøre vurderingen, men det stiller litt høyere krav til demonteringen og remonteringen. Alder ser jeg ikke som et problem, men for eksempel så sprekker tørre bord lettere enn nye som bare er tørr-ish.
 
Rickard. Rickard. skrev:
45x70 blir bra, G eller C klassing er litt forskjellige ting men det er ikke særlig viktig for ditt tak men enkelt forklart er gx-x en sortering og Cxx er styrken.
C14 er hva jeg vet det beste(eneste?) som trelastforretningene pleier å ha hjemme på akkurat 45x70 og det duger for tak.

Gjenbruk er bra om du orker og føler deg trygg på å gjøre vurderingen men det stiller litt høyere krav til demonteringen og gjenmonteringen, alderen ser jeg ikke som et problem men f.eks. så sprekker tørre bord lettere enn nye som bare er tørre-ish.
Takk for svar!
Når jeg har googlet har jeg funnet 45x70 med litt høyere C-tall, men da fantes ingen info om G-klassingen. Hva jeg forsto av treveiledningene er det risikabelt med materiale med kvist og sprekkdannelser når det gjelder bærelekter.
Du skriver at klassingen ikke spiller noen særlig rolle for mitt tak, det klasses som et "lett" tak til tross for at taksteinene veier bly, eller?
 
Rickard.
Med 45x70 er det et mye mindre problem med sprekker/kvister enn med tynn bærelekt, konstruksjonsvirke (C-klassifisert) er sortert etter holdfasthet og det er det viktige, så du trenger ikke bry deg om det andre.

Nei noe lett tak tror jeg ikke det klassifiseres som, men uansett så er snø likevel det tunge, men med takstein blir det så mange av dem at det holder likevel. Et platetak kan ha halvparten så mange lekter på taket og da kan man trenge å gå opp i dimensjon og/eller c-klasse.
 
  • Liker
Medan
  • Laddar…
T
45x70 er veldig sterkt som bærelekt så du trenger ikke å tenke på C-klassifisering, bare ta det som finnes og er billigst. Jeg vet ikke hva som er "normalt" nå til dags, men da jeg jobbet som håndverker i steinalderen (les: 80- og 90-tallet) så ble 25x38 brukt som bærelekt for takstein, og jeg har aldri hørt at det skulle ha vært noe problem. Der var det litt mer nøye å holde øye med større kvister, og det hendte noen ganger når man gikk rundt på taket før taksteinene kom på plass at en list knakk, og man måtte sage bort en bit og spikre fast en ny.
 
  • Liker
Medan og 2 andre
  • Laddar…
T Testarn skrev:
45x70 er veldig sterkt som bærlekt så du trenger ikke tenke på C-klassifisering, men ta det som finnes og er billigst.
Jeg vet ikke hva som er "normalt" nå for tiden, men da jeg jobbet som håndverker i steinalderen (les: 80- og 90-tallet) så ble 25x38 brukt som bærlekt for takstein, og jeg har aldri hørt at det skulle ha vært noe problem. Der var det litt mer nøye å holde øye med større kvister, og det hendte noen ganger at når man gikk rundt på taket før steinene kom på plass at en lekt knakk, og man måtte sage bort en bit og spikre fast en ny.
Supert, takk for svar!
 
  • Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.