3.102 lest ·
7 svar
3k lest
7 svar
Hvilken HEB bjelke ut fra mål på Limtrebjelke?
Hei,
Vi holder på med å gjøre om kjøkkenet og da åpne opp en vegg som er bærende.
Konstruktøren har gitt forslag på limtrebjelke, men vi vil heller ha en stålbjelke. Det står bare at "HEA-bjelke med tilsvarende bæreevne kan brukes" i papirene/tegningen vi har fått. Hvordan regner vi om dette til bjelke, går det?
Nedenfor kan jeg lese ut info fra dokumentene vi har fått. Hvilken mer info trengs eller kan noen komme med uttalelse ut fra nedenstående info.
limtrebjelke 140x270mm
4400mm lang
Åpning skal være 4200 minus stolpe i den ene enden så kanskje 4100 ca totalt.
Bevegelig last 150kp/m2
Egen vekt 50 kp/m2
Lastområde på bjelke 3400mm resp. 3600mm
Totalbredde huset 8500mm
Jeg har skrevet de samme tingene i min andre tråd, men siden den ligger i kjøkkendelen av forumet, så tenkte jeg at jeg kanskje får noen treff her også.
Må nevne at jeg ikke har snakket med snekkeren om dette ennå, men vil sjekke litt her med først.
Link til den andre tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/loepande-hjaelp-vid-koeksrenovering.440079/page-3
Ha en fin kveld!
Vi holder på med å gjøre om kjøkkenet og da åpne opp en vegg som er bærende.
Konstruktøren har gitt forslag på limtrebjelke, men vi vil heller ha en stålbjelke. Det står bare at "HEA-bjelke med tilsvarende bæreevne kan brukes" i papirene/tegningen vi har fått. Hvordan regner vi om dette til bjelke, går det?
Nedenfor kan jeg lese ut info fra dokumentene vi har fått. Hvilken mer info trengs eller kan noen komme med uttalelse ut fra nedenstående info.
limtrebjelke 140x270mm
4400mm lang
Åpning skal være 4200 minus stolpe i den ene enden så kanskje 4100 ca totalt.
Bevegelig last 150kp/m2
Egen vekt 50 kp/m2
Lastområde på bjelke 3400mm resp. 3600mm
Totalbredde huset 8500mm
Jeg har skrevet de samme tingene i min andre tråd, men siden den ligger i kjøkkendelen av forumet, så tenkte jeg at jeg kanskje får noen treff her også.
Må nevne at jeg ikke har snakket med snekkeren om dette ennå, men vil sjekke litt her med først.
Link til den andre tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/loepande-hjaelp-vid-koeksrenovering.440079/page-3
Ha en fin kveld!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
HEA 160 er på den sikre siden.
Takk så mye for svar!J justusandersson skrev:
En snekker som har vært her og bare sett på veggen sa 140, men han har jo da ikke tatt del av noe underlag i det hele tatt.
Naboen som har gjort lignende, men 60 cm smalere åpning, har en 150 bjelke hos seg, målte bions til i går, så din antakelse virker rimelig, synes jeg.
Finnes det tabeller, eller har du regnet deg fram til dette?
En bjelke med samme bøyningsstivhet er hva man kan erstatte limtrebjelken med. Fordi det er bjelkens svikt som er dimensjonerende, styrkemessig er de i alle normaltilfeller overdimensjonert.
Data på bøyningsmotstand bør henholdsvis leverandørene ha data på.
Data på bøyningsmotstand bør henholdsvis leverandørene ha data på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
HEA 140 ligger nær men på feil side. En HEA 160 er 152 mm høy. Det finnes ingen tabeller uten man sammenligner bøyningsstivheten som er produktet av treghetsmoment og elastisitetsmodul. For stålbjelker finnes det tabeller med treghetsmoment, for limtre med rektangulære tverrsnitt regner man det lett ut.
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Hvilken E-modul regner du med for limtre? Tenker spesielt om ikke styrkeklasse nevnes, finnes det noen "standardklasse"?J justusandersson skrev:HEA 140 ligger nær, men på feil side. En HEA 160 er 152 mm høy. Det finnes ingen tabeller uten at man sammenligner bøyestivheten som er produktet av treghetsmomentet og elastisitetsmodulen. For stålbjelker finnes det tabeller med treghetsmoment, for limtre med rektangulære tverrsnitt regner man det ut lett.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
10500 MPa som tilsvarer karakteristisk elastisitetsmodul for L40c (ikke-homogen bjelke), som jeg betrakter som standardklasse for bjelker som er +180 mm høye. For sviktberegninger kan man bruke 13000 MPa. Homogent limtre, L40s (bjelker som kan kløyves), ligger noe høyere.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vilken färg till svart järnbalk trappa inomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hvilken dimensjon på limtredrager?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vilken typ av balk och storlek
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hälp med att räkna ut vilken hea/heb balk som krävs?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken HEB-balk skall jag ha.
Frågor och svar om byggnation