3.455 lest ·
20 svar
3k lest
20 svar
Hvilken grunn blir den mest stabile?
Mener du at jeg skal legge ut XPS/EPS direkte på grusen og sette huset på det? Grunnen til at jeg ikke vil støpe er at jeg ikke rekker det og at jeg i fremtiden vil kunne trekke inn vann og avløp, og det er lettere å gjøre hvis man har en krypkjeller/pilarfundament. Hvorfor jeg ikke rekker å støpe er fordi eieren av huset vil få det bort til våren. Han skal bygge noe annet på platen i stedet. Huset er gratis om jeg ordner transporten derfra.Karrock skrev:
Ok. Men du vet ikke om glassullen ligger igjen på platen når huset løftes. Jeg hadde ikke ønsket å krype rundt under et hengende hus og prøve å dytte tilbake og feste opp isolasjonen igjen med trossbottenskivor.
Å flytte mindre hus er en rimelig rutinegreie. Å bytte type grunnlag fra plate til pilarer krever litt bedre innsikt enn du har for øyeblikket. Du virker innstilt (fiksert?) på å finne brukte betongklosser å legge huset på. Alle hus med plate på mark grunnlegges på EPS eller XPS-isolasjon i fasthet fra 80-300. Det holder og er lett å arbeide med. Går du på et utbredt lag XPS så vil huset ligge fint.
Albabjelker har vel en spolkant? Føles ikke de mer ustabile enn lecabjelker som ligger stabilt og ikke kan velte i noen retning?B BSOD skrev:
De er jo 25 cm brede, 6 cm bredere enn lecabalken. Vet ikke i hvilken posisjon de skulle tippe, de er rett stabile. Når man setter et hus oppå beveger de seg definitivt ikke.E Einh skrev:
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 893 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 893 innlegg
Aha!E Einh skrev:Mener du at jeg skal legge ut xps/eps direkte på grusen og sette huset på det? Grunnen til at jeg ikke vil støpe er at jeg ikke rekker det og at jeg i fremtiden vil kunne trekke inn vann og avløp, og det er lettere å gjøre hvis man har en krypkjeller/punktfundament. Hvorfor jeg ikke rekker å støpe er at eieren av huset vil få det bort til våren. Han skal bygge noe annet på platen i stedet. Huset er gratis om jeg ordner frakten derfra.
Høres jo ut som en god deal likevel. Har du plass til å sette huset på bjelker ved siden av, og støpe en grunn med vann og avløp i ditt eget tempo?
Ellers er nok de tre lange linjene i valgfritt materiale fortsatt best. Eller gå opp til fire linjer. Men tenk på hvor du vil krype med avløpsrør i fanget, og prøv å planlegge så du ikke legger linjene akkurat der.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vilken Grundfos pump?
Vatten & Avlopp -
Tapetsera i källare, vilken färg för grundmålning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Stenig mark, vilken grund till en friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken avfuktare för krypgrunden?
Grund & Markarbeten -
Vilken grundisoleringspapp till under trallen?
Altan & Uteplats