Hei.

Tenkte å sjekke her om noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilke vegger i underetasjen som eventuelt er bærende.
Det vi ønsker å gjøre fremover i huset er å åpne opp vegger fra hallen inn til både stuen samt kjøkkenet ved fremtidige renoveringer om det er mulig såklart.
Se vedlagte bilder for tegninger.

Mvh

• Arkitekttegning av et hus med plantegninger og fasader, inkludert hall, stue, og kjøkken. Viser mulige bærende vegger for renovering.
  • Plantegning for et hus med markerte rom som hall, stue, kjøkken, soverom og vaskerom. Viser planlagt ombygging og vegger som kan være bærende.
  • Plantegning av husets underetasje med markering av soverom, bad og gangen. Viser potensielt bærende vegger for renovering.
BirgitS
Det mest sannsynlige er at veggene som er tegnet på seksjonstegningen er bærende. Så kan det være bærende søyler/vegg ved trappen slik at ikke bjelkelaget i øverste etasje begynner å svikte.

Ser man noen bjelker i stuetaket?

Jeg anbefaler at du ansetter en byggkonstruktør.

Finnes det noen tegning på bjelkelaget?
Tror dere kommer til å måtte åpne opp for å inspisere hvordan det ser ut og hvilke muligheter det kan gi.
Ta bort veggene helt kan være vanskelig, men bjelke og stolper er jo ellers alltid en mulighet.

Hei!

Takk for svaret.

De veggene som er tegnet på seksjonsplanen for underetasjen går kun mellom vaskerom/kjøkken/soverom og fortsetter ikke gjennom hele huset men stopper ved gangveggen.

Vi ser ingen bjelker i stuen.
De 2 veggene som vi eventuelt vil åpne opp mer, går langs med retningen til takstolene om det hjelper noe.

Mvh

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Finnes det noen tegning på bjelkelaget?
Tror dere må bli nødt til å åpne opp for å inspisere hvordan det ser ut og hvilke muligheter det kan gi.
Å fjerne veggene helt kan være vanskelig, men bjelke og stolper er jo ellers alltid en mulighet.
Nei, har ingen tegning for bjelkelaget.
De tegningene jeg har lastet opp, er de jeg har.

Vi vil nok ikke fjerne dem helt, men mer åpne opp dem litt så det blir mer åpent.

En åpning kan gjøres med hjelp av en bjelke og stolper forutsatt at stolpene kan stå stødig på noe.
Når man åpner opp, sørger man for å avlaste det partiet man jobber med.
En erfaren håndverker ser direkte om det er bærende eller ikke når man først har åpnet opp og inspisert. Ved usikkerhet må man få inn en konstruktør.
hva slags grunnlag er det?

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
En åpning kan gjøres ved hjelp av en bjelke og stolper forutsatt at stolpene kan stå stødig på noe.
Når man åpner opp, sørger man for å avlaste det partiet man jobber med.
En erfaren håndverker ser direkte om det er bærende eller ikke når man vel har åpnet opp og inspisert. Ved usikkerhet får man ta inn en konstruktør.
hva er det for grunn?
Okok!

Det er plate på mark.

• Liker
Luddis_1
  • Laddar…
BirgitS
B boobboo skrev:
De 2 veggene som vi eventuelt vil åpne opp mer går langs med takstolenes retning om det hjelper noe.
Det er mindre sannsynlig at de er bærende bortsett fra om det er noe i forbindelse med trappen. For det er vel hus som er bygget etter 1955?

BirgitS
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Vegggen mellom hall og stue er garantert bærende.
Derfor at?
Jeg vil lære meg mer.

BirgitS BirgitS skrev:
Derfor at?
Jeg vil lære mer.
Derfor at om bjelkelaget for overetasjen skulle ligge i den andre retningen blir spennvidden ca 8 m. Fra gavlen til veggen mellom gangen og stua er det litt under 4 m, noe som er gjennomførbart.

Purre
Skulle si ingen er bærende av veggene på nedre plan, evt. skulle det finnes en vegg noenlunde sentrert som gikk tvers med takstolene. Nå går majoriteten av veggene langs med takstolene.
Derimot skulle veggen mellom hall og stue være støttevegg for at ytterveggene ikke skal begynne å bue utover på midten. Vet at jeg har sett notater om det i visse tegninger, kommer dog ikke ihåg hvordan det pleier å benevnes nøyaktig.

Purre Purre skrev:
Skulle si ingen er bærende av veggene på nedre plan, isf skulle det finnes en vegg skapelig sentrert som gått tvers med takstolene. Nå går majoriteten av veggene langs med takstolene.
Derimot skulle veggen mellom hall og stue være støttevegg for at ytterveggene ikke skal begynne bue utover på midten. Vet at jeg har sett notater om det i visse tegninger, kommer dog ikke huske hvordan det pleier kalles nøyaktig.
Hva hviler mellomkonstruksjonen på? Sjekk litt spennvidder.
At takstolene ligger en vei har ingenting å gjøre med hvordan mellomkonstruksjonen ligger.

• Liker
Purre
  • Laddar…
A
Oftest ligger bjelkelaget i samme retning som takstolene det må være bjelker som bærer av i hallen og stuen, bjelkene kan være innfelt i bjelkelaget eller under.. kjøkkenveggene er nok bærende..

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Hva hviler bjelkelaget på? Sjekk noen spennvidder.
At takstolene ligger den ene veien har ikke noe å gjøre med hvordan bjelkelaget ligger
Viser ikke dette snittet bjelkelaget da?
Avskåret arkitektonisk tegning av et mellomskikt i en bygning, viser målinger på 240 og 230 som angir høyder eller bredder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.