Renovator
· Uppsala
· 2 168 innlegg
Hei
I sommer er det på tide å trekke fleksibel slange i den gamle skorsteinen og mure igjen det som jeg åpnet opp i fjor. Det er en ganske kompleks operasjon, da jeg skal trekke fire slanger i samme skorstein til fire forskjellige ildsteder, to jernkomfyrer og to kakkelovner.
Det vil bli nødvendig å mure en god del. Jeg må delvis mure om det jernkomfyrene står på, som er en teglkonstruksjon. Jeg må mure igjen skorsteinen der slangene trekkes, og dessuten trenger jeg å mure igjen en røykgang til en kakkelovn som ikke skal brukes. Alt dette tenkte jeg å gjøre med tegl og en eller annen form for kalkmørtel, da huset er fra sent 1800-/tidlig 1900-tall. Spørsmål 1 blir da: hvilken kalkmørtel bør jeg bruke?
Deretter må jeg mure fast slangene i toppen av skorsteinen. Det er en gammel skorstein i tegl, men som har fått en ny topp av en eller annen grov betong. Bør jeg satse på en annen mørtel her, eller kan jeg fortsette med kalkmørtelen? Det er som sagt utendørs, men det finnes en hette i metall over, og siden resten av skorsteinen er murt med en eller annen type kalkmørtel tenkte jeg at man burde kunne fortsette med det.
Til slutt trenger jeg å sette på plass toppene på kakkelovnene igjen. Disse har jeg måttet fjerne for å komme til røykgangene. Har noen et godt tips om leiremørtel som jeg kan bruke her?
I sommer er det på tide å trekke fleksibel slange i den gamle skorsteinen og mure igjen det som jeg åpnet opp i fjor. Det er en ganske kompleks operasjon, da jeg skal trekke fire slanger i samme skorstein til fire forskjellige ildsteder, to jernkomfyrer og to kakkelovner.
Det vil bli nødvendig å mure en god del. Jeg må delvis mure om det jernkomfyrene står på, som er en teglkonstruksjon. Jeg må mure igjen skorsteinen der slangene trekkes, og dessuten trenger jeg å mure igjen en røykgang til en kakkelovn som ikke skal brukes. Alt dette tenkte jeg å gjøre med tegl og en eller annen form for kalkmørtel, da huset er fra sent 1800-/tidlig 1900-tall. Spørsmål 1 blir da: hvilken kalkmørtel bør jeg bruke?
Deretter må jeg mure fast slangene i toppen av skorsteinen. Det er en gammel skorstein i tegl, men som har fått en ny topp av en eller annen grov betong. Bør jeg satse på en annen mørtel her, eller kan jeg fortsette med kalkmørtelen? Det er som sagt utendørs, men det finnes en hette i metall over, og siden resten av skorsteinen er murt med en eller annen type kalkmørtel tenkte jeg at man burde kunne fortsette med det.
Til slutt trenger jeg å sette på plass toppene på kakkelovnene igjen. Disse har jeg måttet fjerne for å komme til røykgangene. Har noen et godt tips om leiremørtel som jeg kan bruke her?
Kalkmørtel
Jeg har murt med klassisk kalkmørtel, dvs. lesket kalk og sand. Dessverre er våtlesket kalk vanskelig å få tak i her (Dere har det i Skåne, ikke sant?) så jeg har brukt murkalk E på sekk som jeg har blandet til en kalkpasta med visp. Den kalkpastaen lages helst i forveien i større mengde og legges deretter i en stor murbalje som dekkes nøye med plast (som en bit byggeplast). Litt vann som flyter på toppen er bra. Den herder altså ikke men må ikke tørke ut. Den blir bedre og mer klebrig etter noen dager-uker.
Når man murer, tas en del kalkpasta og passende andel mursand (natursand) 0-8 mm som jeg kjøpte fra den lokale sandtaket. Den kan trenge siktning først hvis det er større steiner i den. Blandes med visp.
Mengde sand da? Ja, det avhenger av husets alder hvor mye sand man har brukt. Etter århundreskiftet ble det ofte brukt mye sand, for eksempel 1:5 kalk og sand, sjekk skorsteinens nåværende mørtel og kopier. Kalkmørtel er veldig tilgivende, så proporsjonene er ikke helt viktige ser det ut som.
Leirmørtel
Enklest så kjøper du leirpudder på sekk, Hos meg er det den lokale Optimerabutikken som har dette på lager - det er der de få ovnsmakerne handler. Dette blandes med natursand 0-8 mm (igjen siktet hvis nødvendig) med visp. Typisk 1:3 leire-sand i volumer pleier å være passe. Blande enten i forveien og la det stå noen dager-uker, det tar tid for leiren å hydrere helt, eller bland en leirpasta som med kalkpastaen ovenfor og la stå.
Man kan også grave opp leire fra bakken, men det krever en større innsats og mer kunnskap. Naturleiren inneholder jo en viss mengde sand/silt og er derfor naturlig forskjellig fet.
Utendørs
For å mure utendørs er leire og kalkmørtel ingen god idé. Så enten hydraulisk kalkmørtel eller sement-kalk-mørtel. Ingen av disse mørtlene tåler jo direkte vanning som skjer for eksempel på toppen av en skorstein, så der kreves blikkenslagerarbeid, et tak.
Jeg har murt med klassisk kalkmørtel, dvs. lesket kalk og sand. Dessverre er våtlesket kalk vanskelig å få tak i her (Dere har det i Skåne, ikke sant?) så jeg har brukt murkalk E på sekk som jeg har blandet til en kalkpasta med visp. Den kalkpastaen lages helst i forveien i større mengde og legges deretter i en stor murbalje som dekkes nøye med plast (som en bit byggeplast). Litt vann som flyter på toppen er bra. Den herder altså ikke men må ikke tørke ut. Den blir bedre og mer klebrig etter noen dager-uker.
Når man murer, tas en del kalkpasta og passende andel mursand (natursand) 0-8 mm som jeg kjøpte fra den lokale sandtaket. Den kan trenge siktning først hvis det er større steiner i den. Blandes med visp.
Mengde sand da? Ja, det avhenger av husets alder hvor mye sand man har brukt. Etter århundreskiftet ble det ofte brukt mye sand, for eksempel 1:5 kalk og sand, sjekk skorsteinens nåværende mørtel og kopier. Kalkmørtel er veldig tilgivende, så proporsjonene er ikke helt viktige ser det ut som.
Leirmørtel
Enklest så kjøper du leirpudder på sekk, Hos meg er det den lokale Optimerabutikken som har dette på lager - det er der de få ovnsmakerne handler. Dette blandes med natursand 0-8 mm (igjen siktet hvis nødvendig) med visp. Typisk 1:3 leire-sand i volumer pleier å være passe. Blande enten i forveien og la det stå noen dager-uker, det tar tid for leiren å hydrere helt, eller bland en leirpasta som med kalkpastaen ovenfor og la stå.
Man kan også grave opp leire fra bakken, men det krever en større innsats og mer kunnskap. Naturleiren inneholder jo en viss mengde sand/silt og er derfor naturlig forskjellig fet.
Utendørs
For å mure utendørs er leire og kalkmørtel ingen god idé. Så enten hydraulisk kalkmørtel eller sement-kalk-mørtel. Ingen av disse mørtlene tåler jo direkte vanning som skjer for eksempel på toppen av en skorstein, så der kreves blikkenslagerarbeid, et tak.
Renovator
· Uppsala
· 2 168 innlegg
Jeg bor i Uppsala og huset som skal mures står utenfor Härnösand, så det er langt til Skåne.Claes Sörmland skrev:
Kalkmørtel
Jeg har murt med klassisk kalkmørtel, dvs. lesket kalk og sand. Dessverre er våtlesket kalk en plage å få tak i her (Dere har det i Skåne, ikke sant?) så jeg har brukt murkalk E i sekk som jeg har blandet til en kalkpasta med visp. Den kalkpastaen lages gjerne på forhånd i større mengde og legges deretter i en stor murerbalje som dekkes godt med plast (for eksempel et stykke byggeplast). Litt vann som flyter på toppen er bra. Den herder altså ikke, men må ikke tørke ut. Den blir bedre og smidigere etter noen dager-uker.
Ved muring tas en del kalkpasta og en passende andel mursand (natursand) 0-8 mm som jeg kjøpte fra den lokale sandtaket. Den kan trenge å siktes først hvis det finnes større steiner i den. Blandes med visp.
Mengde sand da? Ja, det avhenger av husets alder hvor mye sand man har brukt. Etter århundreskiftet ble det ofte brukt mye sand, for eksempel 1:5 kalk og sand, sjekk pipa sitt nåværende mørtel og kopier.
Leiremørtel
Enklest så kjøper du leirepulver i sekk, hos meg er det den lokale Optimera-butikken som har dette på lager - det er der de få kakkelovnsprodusentene handler. Dette blandes med natursand 0-8 mm (igjen siktet hvis det trengs) med visp. Typ 1:3 leire-sand i volum pleier å være passe. Bland enten i forveien og la stå noen dager-uker, det tar tid for leiren å hydrere helt eller bland en leirpasta som med kalkpastaen ovenfor og la stå.
Så kan man grave opp leire i bakken også, men det krever en større innsats og mer kunnskap. Naturleiren inneholder jo en viss mengde sand/silt og er altså naturlig ulik fett.
Utendørs
For å mure utendørs er leire og kalkmørtel ingen god idé. Så enten hydraulisk kalkmørtel eller sement-kalk-mørtel. Ingen av disse mørtel tåler direkte vanning som skjer for eksempel på toppen av en skorstein så der kreves det blikkenslagerarbeid, et tak.
Jeg kan nok blande en kalkpasta selv og skaffe sand. Det er ingen urimelige mengder mørtel jeg trenger. Skorsteinen bør kanskje mures med C-mørtel? Den har som sagt et blikkhatt, så det jeg murer der er til en viss grad beskyttet mot regn og snø. Kanskje burde jeg benytte anledningen til å reparere fuger i pipa også når jeg først er der oppe og styrer.
Hvilken imponerende tydelig guide, nesten at jeg selv tør prøve meg på vår gamle murstock.Claes Sörmland skrev:
Kalkmørtel
Jeg har murt med klassisk kalkmørtel, dvs. lesket kalk og sand. Dessverre er våtlesket kalk vanskelig å få tak i her (Dere har det i Skåne, ikke sant?) så jeg har brukt murekalk E i sekk som jeg har blandet til en kalkpasta med visp. Den kalkpastaen tilberedes med fordel i forveien i større mengde og legges så i en stor murerbalje som dekkes godt med plast (typ en bit byggplast). Litt vann som flyter på toppen er bra. Den herder altså ikke, men får ikke tørke ut. Den blir bedre og smidigere etter noen dager-uker.
Ved muring tas en del kalkpasta og passende mengde mursand (natursand) 0-8 mm som jeg kjøpte fra det lokale sandtaket. Den kan trenge å bli siktet først hvis det finnes større steiner i den. Blandes med visp.
Mengde sand da? Ja, det avhenger av husets alder hvor mye sand man har brukt. Etter århundreskiftet ble det ofte brukt mye sand, f.eks. 1:5 kalk og sand, sjekk skorsteinens nåværende mørtel og kopier. Kalkmørtel er svært tilgivende så proporsjonene er ikke helt viktige ser det ut til.
Lermørtel
Enklest så kjøper du lerpulver i sekk, hos meg er det den lokale Optimerabutikken som har dette på lager - det er der de få kakkelovnsmakerne handler. Dette blandes med natursand 0-8 mm (igjen siktet hvis det trengs) med visp. Typ 1:3 leire-sand i volum pleier å være passelig. Bland enten på forhånd og la stå noen dager-uker, det tar tid for leiren å hydrere helt, eller bland en leirpasta som med kalkpastaen ovenfor og la stå.
Man kan også grave opp leire i bakken, men det krever en større innsats og mer kunnskap. Naturleiren inneholder jo en viss mengde sand/silt og er altså naturlig variabel i fetthet.
Utendørs
For å mure utendørs er leire og kalkmørtel ingen god idé. Så enten hydraulisk kalkmørtel eller sement-kalk-mørtel. Ingen av disse mørtelene tåler direkte væting som skjer for eksempel oppå toppen av en skorstein, så der kreves blikkarbeid, et tak.
Klikk her for å svare