Vet ikke hvor mange timer jeg nå har brukt på å søke informasjon om emnet samt tur-retur til forskjellige byggevarehus med mål om å skape meg en helt grei oppfatning av hva som faktisk kreves for å reparere sokkelen på huset..
Dessverre føles det som om det er vanskelig å finne noen som gir et samlet svar på spørsmålet, og jeg håper derfor at noen/noen av dere kan være oss til hjelp!
Vi har et hus fra 30-tallet og har nettopp tatt ned blikkfasaden, satt opp ny tømmermannspanel og malt, noe som gjør at vi nå gjerne ser at sokkelen får seg et lite løft. Derimot trenger det ikke holde mer enn et år da vi planlegger å drenere huset neste år (vi vet at det er et unødvendig moment å i det hele tatt gjøre noe nå, men vi/jeg er likevel forberedt på å legge ned den ekstra tiden for å få noe finere å se på..)
Situasjonen akkurat nå:
- Svart sokkel med løstsittende puss som jeg har banket bort og enkelte partier hvor pussen nå er borte har sprut av det jeg tror er asfalt. Soklen har tidligere blitt reparert, og den pussen er veldig lys og porøs (kanskje kalkpuss?), tidligere maling som er malt kan være plastmaling, men vet ikke helt.
Mine to spørsmål/funderinger er:
- Hvilke steg MÅ vi gjøre nå med en gang, selv om vi bare gjør det provisorisk? (må for eksempel alt av maling eller asfalt bort for at ny puss skal feste seg?)
- Hvilke steg MÅ gjøres når vi først har drenert og det skal holde så lenge som mulig?
Jeg legger ved noen bilder som kanskje kan være til hjelp, og jeg er selvsagt også interessert i hvilke redskaper jeg bør kjøpe for å gjøre arbeidet så lett som mulig, samt all annen matnyttig informasjon!