Y
Skal bytte noen dårlige 25mm bord som fungerer som undertak på en bygning.

Men hvordan velger man riktig spiker.
Går man bare etter bordenes tykkelse eller også etter bjelkens tykkelse´? (8cm)

Sist redigert:
Har for meg at det finnes en tommelfingerregel at spikeren skal være tre ganger så lang som tykkelsen på bordet.

• Liker
Immobil og 1 annen
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jeg har et minne om at det finnes en tommelfingerregel om at spikeren skal være tre ganger så lang som tykkelsen på bordet.
Stemmer. 3" (75 mm) spiker passer altså utmerket.

Y
Skal det være noen spesiell spiker eller finnes det oftest bare en type å velge mellom.

Tenker på galvat, riflet og hva nå som finnes.

Sist redigert:
Yrrol skrev:
Skal det være noen spesiell spiker eller finnes det ofte bare en type å velge?

Tenker på galvat, riflet og hva som nå finnes.
Vanlig galvad går bra

75mm galvad trådspiker skal du ha. Den og 100mm er typ "universalspiker" som brukes til det meste.

Y
Skal montere vanlige 22mm bord nå, både som panel og vindskier.

22x3= 66mm

Tenkte å dra og kjøpe Biltemas spikerpistol.

Hadde dere valgt 65mm (matematisk riktig) spikeren da eller 75mm?

Mikael_L
Galvad 75mm trådspiker blir kjempebra.

65mm funker sikkert også fint. Det kan avgjøres litt av hva som skal spikres også. Si at det er 170mm bord som spikres med 2 spiker på hver regel sammenlignet med 120mm bord. Da kan det vel holde med 65mm spiker for 120-bord hvis det passer med 75mm spiker til 170.

Selv har jeg spikret ganske mye 22mm panel og bord med spikerpistolen og Gunnebos galvade 65mm spiker. Men noen ganger brukt 75mm. Har ikke brukt så mye tankemøye på dette, det har ofte blitt fra den pakken som ligger nærmest, typ. ;)

Sist redigert:
  • Liker
Yrrol
  • Laddar…
Y
Bra svar. Vindskiene er 170 og blir jo noen singelspiker. Panelen er 145 og blir dobbel per regel. Kjøper nok 75mm spiker da så man er mer på den sikre siden. :)

De kaller sine for varmforsinkede men aner at det er det samme som galvanisert. Har ikke lest at folk har hatet biltema spiker, men så at det fungerte med annen spiker også i deres picke, men har glemt hvor de kjøpte alternativet.

Varmforsinket og galvanisert pleier å være det samme. Det er for utendørsbruk.
Finnes også elforsinket, men det duger ikke til utendørs.

Til endeved generelt og vindskier spesielt ville jeg valgt 4" / 100 mm spiker. Spikeren fester ikke like bra i endeved iom at det er langs med fibrene. Dessuten er nettopp vindskier og bærelektendene hardt utsatt for vær og vind.

Jeg synes at spiker skutt med pistol sitter hardere enn spiker slått inn med hammer. Så for den skyld pleier jeg å gå mot den kortere dimensjonen.

Så er det spørsmålet hva du spikrer i for noe. Skal du spikre panelet i en spredt panel, 28 mm tykk, så vil din 75 mm spiker stikke ut 25 mm på baksiden, og da muligens punktere vindsperren.

Jeg har spikret en del panel med 50 mm spiker, og den har ikke falt ned ennå, etter 20 år.

Vindskier pleier jeg å skru fast.

Y
Har litt angst. I morgen er planen å lage et nytt veggpanel. ca 80stk 21mm bord i utsatt miljø (sol).

Tenker da at skruer holder dem bedre på plass når solen pisker på senere til sommeren.

Alle butikker selger jo bare essve nå for tiden, og jeg ville kanskje satse på;
ESSVE Terrasseskruer Classic for treverk, CorrSeal
http://katalog.essve.se/article/?katBid=V70&dokId=wc519820&artNr=

Det føles slitsomt å klare å holde bordet samtidig som jeg skal spikre manuelt.
På den andre siden kan jeg jo dra og kjøpe den der ikeapistolen men...

Trenger en smart plan for å ikke miste motivasjonen i morgen.
Tenkte å ta en restplanke, sette to spiker i den og kanskje et skaphåndtak.. så blir det et lett håndholdt verktøy for å skape riktig avstand mellom panelbordene hvis ikke noe annet.

Synes nok at 3 spiker sitter bedre enn en terrassebordskrue på grunn av hodets utforming, dessuten blir det mye penere med en spikret panel. Det har blitt diskutert lengder på spikeren i tråden, men det som ikke har blitt diskutert er at tykkelsen på spikeren følger lengden på spikeren. Det vil si at det er stor forskjell på hvordan en 50 mm spiker sitter sammenlignet med 75 mm på grunn av tykkelsen.

L
hempularen skrev:
Jeg har i mente at det finnes en tommelfingerregel at spikeren skal være tre ganger så lang som tykkelsen på planken.
Nja, både og. Det kommer an på hva den skal feste i. Hvis underlaget ikke er tykt, kan det ikke gjøres slik. Du skal jo ikke gå gjennom det du spikrer imot. Ellers sier man at opptil dobbel lengde i det festende materialet er normalt. Så en 20 mm planke skal da festes med 20+40 mm = 60 mm spiker

Den spiker du kan bruke inne er vanlig trådspiker eller spiker med avrundede hoder, for det blir litt penere. Galvanisert trengs ikke inne.

Y
Nå kanskje det er forskjell på løs-spiker.
Men jeg sjekket biltemas spiker til pistolen og de var dog samme tykkelse. 50x2,8 og 75x2,8

Reglene er 195mm dype så finnes godt med treverk iallfall. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.