45.592 lest ·
18 svar
46k lest
18 svar
hvilke skruer til osb+gips??
skal montere OSB+gips på innerveggene, tenkte bare sjekke hvilke skruer jeg skal bruke til dette.
holder det med 30mm til gipsen? og hvilke skruer skal jeg bruke til osb-en??
takknemlig for svar.....
P.s har en skruautomat og tar gjerne imot tips om hvor man kjøper båndet skruer billig
holder det med 30mm til gipsen? og hvilke skruer skal jeg bruke til osb-en??
takknemlig for svar.....
P.s har en skruautomat og tar gjerne imot tips om hvor man kjøper båndet skruer billig
Når du har dobbelt platemateriale bør du ha 40 mm skrue om du skal skru inn i stenderne bak, ellers har du bare 5 mm som holder. Det har vel blitt diskutert her på forumet at man kan skru i sponplaten/osb uten å måtte treffe stenderen. Jobber selv i trehusindustrien og for noen år siden skrudde vi gipsen i sponplatene/osb uten å ta hensyn til stenderne, men etter mange reklamasjoner på grunn av at platene begynte å henge mellom stenderne så begynte vi å skru i dem isteden. Reklamasjonene opphørte, så for å være på den sikre siden, skru gipsen i stenderen bak så blir det ordentlig solid og bra.
perfekt....takk så mye...hvor lange trenger sponplateskruen være?
Du klarer deg nok med 30 mm. Du lurte på båndet skrue, sjekk her http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28100
strålende!
tusen takk for all hjelp!
tusen takk for all hjelp!
har liggende 45reglar på innsiden....
hvordan skal osb:n monteres? liggende?
hvordan skal osb:n monteres? liggende?
Med 45 liggende kan du montere osb:n liggende men ikke glem å sette kortlinger ved skjøten på kortsidene, alternativt så setter du kortlinger på c/c 600 mellom de liggende så kan du montere osb.n stående og du har også en regel for å skru gipsen i senere.
smart
.....hvordan pleier man å gjøre det?
har alle muligheter nå .....
har alle muligheter nå .....
Hvordan man pleier å gjøre.....ja du, det finnes antagelig en masse ulike løsninger på det. Jobbet på en annen husfabrikk en gang i tiden, der hadde vi krysslagt regelverk bygget omtrent som jeg skrev ovenfor, den var bygget slik: 195 mm regel, dampsperre, 45 mm liggende, 45 mm stående mellom liggende c/c 600 men ikke rett for 195, så rupanel og gips. Ble veldig bra vegger iaf
Dette må du gjerne utdype, jeg er en av dem som ikke er nøye med at gipsskjøter havner på underliggende regel, bare OSB er skrudd ordentlig. Hva var årsaken til reklamasjonene egentlig? Og hva menes med at de hang mellom reglene? Jeg er ærlig talt nysgjerrig, jeg har nemlig trodd at det ikke spiller noen rolle hvor skjøten havner. Kanskje litt OT men likevel ikke.Ola78 skrev:Når du har dobbelt skivemateriale bør du ha 40 mm skruer om du skal skru i reglene bak, ellers har du bare 5 mm som drar. Det har vel blitt diskutert her på forumet at man kan skru i sponplaten/osb uten å måtte treffe regelen. Jobber selv innen trehusindustrien og for noen år siden skrudde vi gipsen i sponplatene/osb uten å ta hensyn til reglene, men etter mange reklamasjoner på grunn av at platene begynte å henge mellom reglene, begynte vi å skru i dem i stedet. Reklamasjonene opphørte, så for å være på den sikre siden, skru gipsen i regelen bak så blir det skikkelig solid og bra.
Selv trodde jeg heller ikke at det hadde noen betydning, men så fikk vi vite dette og jeg så bilder som vi fikk fra reklamasjonsavdelingen. Når langsidesfugen på gipsen havnet mellom stenderne og sponplaten beveget seg, så klarte tydeligvis ikke armeringen i fugen å håndtere dette og platene begynte å svikte, så nå skrur vi all gipsskruen i stenderne. Antar at det kommer av at platene blir mer som en massiv tykk plate nå eller noe, men det er et lite helsike når man sitter og regner ut sponplatene på jobben og man skal få det til å passe med gipsen også da man gjerne ikke vil generalfuge den. I samme slengen begynte vi også med å sette et plåtbånd over alle vinduene for å motvirke at tapetene skulle sprekke, da det hadde vært problemer med det også, reklamasjonene minket betydelig etter dette. Antar at
Glemte å skrive det, man merker ikke fenomenet direkte uten det var visst en sånn sak som kom snikende. Nå vet jeg ikke om det kanskje er annerledes med OSB som underlag, personlig synes jeg jo at den er bedre enn sponplate. Selv har jeg satt rupanel under all gips i vårt hus og da har jeg ikke tenkt så mye på dette med stendere faktisk da jeg synes at rupanel er så kraftig. Må beklage om jeg kanskje har skremt deg nå bengtsson
, ikke min mening i så fall. Jeg bare skriver hvordan vi gjør på jobben min, sjefene bestemmer jo
Interessant, jeg har hatt samme problem i noen få skjøter, trodde det skyldtes at det var sparklet med glassfiberremse og ikke papir (som jeg har på alle andre skjøter).
Hvor tett skrudde dere OSB? Ble den også limt?
Hvor tett skrudde dere OSB? Ble den også limt?