Bygger et 40m2 garasje på isolert plate. Skal varmes med luftvarmepumpe. Tenkt å holde ca 15 grader året rundt i Vest-Sverige.

Hvilken type murblokk er rimeligst å satse på?

*Finja exakt isolerblokk? Unødvendig dyrt? +velisolert - 25cm varianten virker umulig å få tak i, unødvendig dyrt?, økt kostnad for murarbeid. Kronglete med alle typer av bjelker, hjørnebiter etc?

*Finja vanlige uisolerte blokker? +billige, lettarbeidede med kun 1 type blokk, raskere muring. -dårlig isolerte

Andre alternativer?
 
P plan-g skrev:
Bygger et 40m2 garasje på isolert plate. Skal varmes med luftvarmepumpe. Tenkt å holde ca 15 grader året rundt i vest-Sverige.

Hvilken type murblokk er rimeligst å satse på?

*Finja eksakt isolerblokk? Unødvendig dyrt? +velisolert - 25cm varianten virker umulig å få tak i, unødvendig dyrt?, økt kostnad for muring. Kronglete med alle typer av bjelker, hjørnebiter etc?

* Finja vanlige uisolerte blokk? +billige, lettarbeidede med kun 1 type blokk, raskere muring. -dårlig isolerte

Andre alternativer?
Hjalp svigermor å bygge et atelier og garasje med Finja isolerblokk for et par år siden, riktignok dyrt men for en godt isolert bygning det ble. 🤙🏻
 
Selgeren foreslo nå i stedet vanlige uisolerte blokker og deretter innvendig regelverk med isolasjon. Isoblock kalte han unødvendig Premium-konstruksjon.

Et annet alternativ er å isolere utvendig med celleplast som deretter pusses?

Hva synes dere?
 
B
Isolering innvendig pleier man jo ikke å anbefale for hus i alle fall, kanskje garasjen ikke har samme fuktbelastning, så det ikke blir samme risiko for problemer? Jeg vet ikke, du bør kanskje vurdere problematikken som innvendig isolering medfører.

Jeg har tidligere brukt vanlige lecablokker, utvendig isolering + tykkpuss når jeg har bygget.

Men hadde jeg gjort det om igjen ville jeg laget en dobbeltmur med 10cm isolering (eller hva man nå vil ha). Men da får man jo typ 15cm + 10cm + 12cm (pluss et par cm for overflaten). Det er nok ikke så mange garasjer i dag som oppføres med 40cm tykke vegger.

Men jeg bor på landet, har kvadratmeter på tomten så det rekker (en tykk vegg betyr ikke mindre areal innvendig, bare at man må lage en større plate og mer arbeid), jeg liker å mure, og har ingen problemer med å få byggetillatelse, så en tykk vegg er liksom ikke noe stort problem for meg.

Generelt murer man vel ellers med lettbetong i stedet for leca, for å få bedre isoleringsverdi og slippe bryet med isolering etc. Kan tenke meg at en 25cm lettbetongstein helt uten ekstra isolering får ganske ok isoleringsverdi. Det er nok det enkle, ganske prisgunstige alternativet.
 
  • Liker
Daniel Barnaniel og 1 annen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Isolasjon innvendig pleier man jo ikke å anbefale for hus i alle fall, garasje har kanskje ikke helt samme fuktbelastning, så det ikke blir samme risiko for problemer? Jeg vet ikke, du kanskje skal vurdere den problematikken som innvendig isolasjon medfører.

Jeg har tidligere brukt vanlige lecablokker, utvendig isolasjon + tykkpuss, når jeg har bygd.

Men hadde jeg gjort om det, hadde jeg laget en dobbeltmur med 10cm isolasjon (eller hva man nå vil ha). Men da får man jo typ 15cm + 10cm + 12cm (pluss et par cm for overflatebelegg). Ikke så mange garasjer i dag som oppføres.med 40cm tykke vegger.

Men jeg bor på landet, har kvadratmeter på tomten så det rekker (en tykk vegg innebærer ikke mindre overflate innvendig, bare at man må fikse større plate og mer jobb), jeg liker å mure, og har ingen problemer med å få byggetillatelse, så en tykk vegg er liksom ikke noe større problem for meg.

Generelt murer man vel ellers med lettbetong i stedet for leca, for å få bedre isoleringsverdi og slippe trøbbelet med isolasjon etc. Kan tenke meg at en 25cm lettbetongstein helt uten ekstra isolasjon får ganske ok isoleringsverdi. Det er nok det som er det enkle, rimelige alternativet.
Tusen takk for ditt svar!

Det haster litt for meg siden håndverkerne snart dukker opp. Trenger å bestemme konstruksjon i kveld.

Har du et eksempel på en passende lettbetong-blokk som ikke er for bred (begrenset plass)?
 
Jo mer jeg leser om lettbetong desto mer riktig virker det.

Hva er ulemper sammenlignet med leca i byggingen av en varmgarasje som skal pusses?
 
P
P plan-g skrev:
Jo mer jeg leser om lettbetong desto mer riktig virker det.

Hva er ulemper sammenlignet med leca i byggingen av en varmtgarasje som skal pusses?
Ser ingen ulemper med lettbetongen bortsett fra prisen samt at det kan være vanskeligere å få tak i enn leca..
Ellers kan du mure med 300mm Leca og isolere 50mm utvendig som dere deretter pusser på da får du en bra vegg..
 
  • Liker
plan-g
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ser ingen ulemper med lettbetongen bortsett fra prisen samt at det kan være vanskeligere å få tak i enn leca..
Ellers kan du mure med 300mm Leca og isolere 50mm utvendig som dere så pusser på, da får du en bra vegg..
Takk!
Er den utvendige isolasjonen vanlig celleplast? Hvordan er den som pussbærer?
 
P
Lettbetong er svært mye mer frostfølsomt enn lecablokk.
Det kreves at de aldri blir våte for å ikke sprekke/smuldre eller for at pussen skal løsne.
Krever også som oftest spesiell grunningpuss for å feste langvarig.

Jeg hadde nok vurdert isoleca. Alternativt 19cm lecablokker med 10cm lettbetong innenfor som en skalmur, men det blir nok dyrere hvis du ikke murer selv.
 
  • Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lettbetong er utrolig mye mer frostfølsomt enn lecablokk.
Det kreves at de aldri blir våte for å ikke sprekke/smuldre eller for at pussen løsner.
Krever også ofte spesiell grunnpuss for å feste langvarig.

Jeg hadde nok overveid isoleca. Alternativt 19cm lecablokk med 10cm lettbetong innenfor som en skalmur men det blir nok dyrere om du ikke murer selv.
Takk!
Hele garasjen vil bli bygget kommende uker og prognosen sier regn og minusgrader om nettene.
 
P
P plan-g skrev:
Takk!
Hele garasjen kommer til å bli bygd de kommende ukene og prognosen sier regn og minusgrader om nettene.
Da er det leca og murbruk B med vintertiltak som gjelder, pussingen kan du gjøre til våren..
 
Rejäl skrev:
Da er det leca og mørtel B med vintertiltak som gjelder, pussen kan du gjøre til våren..
Ok.

Platen er allerede ferdig. Laget av proffer med kantelement mm.

Hvis jeg setter lecan kant i kant med platen og deretter isolerer utvendig med 50mm celleplast pluss puss - ser det rart ut at sokkelen havner typ 8cm lenger inn?
 
P
P plan-g skrev:
Ok.

Platen er allerede ferdig. Laget av proffer med kantelement mm.

Om jeg setter leca kant i kant med platen og så isolerer utvendig med 50mm cellplast pluss puss - ser det rart ut at sokkelen havner typ 8cm lengre inn?
Nei du går ned med cellplasten hele veien mot makadambunnen så det er ingen problemer.
Det blir pent med en hel fasade..

Tenk på vintertiltak varmtvann men ikke for varmt vann når dere blander mørtelen samt hvis det er nattefrost så dekker du all muring med presenninger også murblokkene som dere skal mure med..
 
  • Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.