Hei!
Vi skal begynne med bjelkelaget i vårt torpargrunn nå, men har vanskelig for å finne ut hvilket materiale som er best å bruke som bjelkelag. Vi har kledd inn bærbjelkene i minerit og på det tykke laget med singel skal det legges plast og så kanskje det blir en markisolering også.
Har litt overflødige minerittplater som vi har tenkt å legge, men å kjøpe det til hele huset ville bli dyrt.
Har hørt at fukt kan trenge inn i bjelkelagskryssfiner og gi muggvekst, selv om den er muggbehandlet, ettersom platen består av forskjellige skift.

Gi meg gjerne råd og tips så blir jeg veldig takknemlig!

Asfaltsboard er vanlig.

jeg begynte med asfaboard på det forrige-forrige huset. Men den hadde en tendens til å henge ned, som en hengekøye, under vekten av isolasjonen, og dermed etterlate en luftlomme opp til gulvplatene. Så jeg gikk over til konstruksjonsfiner, som er mye stivere.

Dette var i 1982, og vi solgte huset etter 16 år. Men jeg har ikke hørt at det ikke ble bra :)

Korvgubbe
Jeg rev et muggskadet lager som hadde asfaltplate som bunn. Den var lagt på halvt innsnegete spiker, men fuktigheten, antar jeg, gjorde at den bøyde seg så mye at den falt ned og lå på bakken. Ikke spesielt godt ventilert, men heller ikke helt uten ventilasjon. Ville ikke med god samvittighet kunne råde noen til å bygge slik.

Klarer ikke asfaltsboarden å holde isolasjonen så har man pakket for hardt.

Så at asfaltsboarden ikke klarer en dårlig krypkjeller er jo ikke rart. Det gjelder jo at man har et bra klima i krypkjelleren, men det er jo et annet problem.

Vil man ikke ta tak i det kan man jo med fordel bruke andre som nevnt ovenfor.

Cellplast da det er billig og ikke kan mugne. Absolutt ikke asfaboard da det lett mugner og endrer form som beskrevet ovenfor.

• Liker
Joakim Fagerholm
  • Laddar…
Cellplast! Ufølsomt for fukt og isolerer bjelkene slik at de kommer inn på den varme siden av konstruksjonen. De skal festes tvers under bjelkene, ikke imellom.

For øvrig...gamle asfaltbaserte produkter som asfaboard, vindpapp etc...det finnes en grunn til at de har blitt erstattet av moderne materialer som vindsperreduk, underlagsfolier etc.

Jeg satte selv asfaltpapp under et bjelkelag en gang...tok et halvt år så var det hvitt av mugg. Papir er mums for mugg om det er litt fuktig

Trossbottenskive?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.