Mikael_L
Eller rettere sagt, hvor mye presses bunnsvillstetningen sammen hvis det er en tetning av celleplasttype, typ liggeunderlag?
Ja det er kanskje en tåpelig tanke, men i alle fall hadde jeg den i hodet da jeg reiste rammen. ;)

Men nå har jeg et svar.
En del av bunnsvillen fjernet jeg for noen måneder siden, det var litt bunnsvill som satt igjen ved ytterdøren av ingen spesielle grunner i det hele tatt. Det var gjort et uttak i bunnsvillen for at ytterdøren skulle kunne komme på plass, så der var svillisoleringen ikke presset sammen i det hele tatt, men ellers er dette på den mest belastede delen av mine yttervegger. Om jeg ikke husker feil, har jeg en støttebelastning fra takstolene på maks 37kN om jeg ikke husker feil.
Så har det i tillegg vært god snølast et par vintre, så jeg mistenker at jeg har oppnådd en linjelast på bunnsvillen her på minst 20kN/meter.
Nå tok jeg av bunnsvillen her for å kunne legge fliser på gulvet i hallen og kunne da studere hvor pass sammenpresset celleplastfoamen hadde blitt. Det var faktisk mer enn jeg trodde.

Slik så svillisoleringen ut:
To biter cellplastisolasjon som har blitt trykket sammen, plassert på en trebjelke.

Den sammenpressede delen var litt over 1mm tykk. Det gikk noen minutter fra belastningen ble fjernet til målingen og bildet, så eventuelt var den bare 1mm.
Jeg lot disse bitene ligge fremme noen dager etterpå, jeg målte ikke flere ganger, men tykkelsen økte i alle fall ubetydelig lite, sammenpressingen kan nok anses som relativt permanent.
Skyvelære måler tykkelsen på en bit hvit celleplastisolasjon, som er komprimert til ca 1 mm.

Original var tykkelsen ca 10mm
Kaliper måler tykkelsen på sammenpresset cellplast, opprinnelig 10mm, nå rundt 1mm. Bildet viser isolasjon brukt under en dørterskel.
 
  • Liker
Per Eskilsson og 1 annen
  • Laddar…
10 mm føles jo som en ganske heftig setning om det finnes noe som ikke følger med ned i bevegelsen, typ mur eller stålkonstruksjon.
 
Mikael_L
Et svar jeg dessverre mangler er jo hvor mye av setningen som var klar da huset var reisverk og tak lagt osv.
Dvs hvor mye bevegelse som var igjen for å ødelegge overflater og sånt.
Man kan jo tenke seg at det ikke blir særlig vellykket om man f.eks. monterer gipsplater fast mot gulvet og så synker reisverket ytterligere noen mm. :)


mycke_nu skrev:
10 mm føles jo som en ganske heftig setning om det finnes noe som ikke følger med ned i bevegelsen, typ mur eller stålkonstruksjon.
Rettelse: 9mm. ;)
 
Sist redigert:
Du tror ikke det presset sammen i samme øyeblikk som svillen ble lagt på plass og boltet fast i betongplaten med f.eks. betongekspander?
 
  • Liker
Niklas_1
  • Laddar…
Jeg gjetter at huset ditt veier rundt 30-35 tonn......
 
Heter det virkelig syllisolering (med betoning på isolering)? Formålet må være å forhindre fuktvandring mellom plate/grunn. Jeg ville nok blitt litt bekymret hvis den ikke hadde blitt presset sammen så mye med en gang, ellers er det fare for ubehagelige setninger.
 
Mikael_L
lorens skrev:
Du tror ikke det presset sammen i samme øyeblikk som svillen ble lagt på plass og boltet fast i betongplaten med for eksempel betongekspander?
Så kan det selvfølgelig være.
Om det er på den måten så blir det jo ikke senere noen problemer med videre nedsenkning.

Men i vårt hus tror jeg ikke at betongekspanderen dro ned svillen til den endelige nivået, for jeg fikk en verandadørterskel som bøyde seg på grunn av at karmen sank ned (sammen med stenderverket da, antagelig.)
http://www.byggahus.se/forum/fonste...jag-ha-skruvat-troskeln-till-altandorren.html
 
Jeg har dette problemet akkurat nå. Skal til å legge gulvbjelker som jeg vil skal være i samme høyde som eksisterende. De gamle har jo satt seg så mye de kommer til å gjøre for lenge siden, men de nye havner på en syll som ligger på isolasjon som ikke har blitt komprimert så mye ennå. Noen idéer om hvordan jeg skal tenke for å få det bra?

Jeg kommer til å måtte jekke ut gulvbjelkene der de ligger mot syllen, ellers blir de høyere enn eksisterende bjelker. Spørsmålet er altså hvor mye jeg skal jekke ut...
 
Ukomprimert er min syllisolering knapt 7 mm tykk

Skyvelær måler tykkelse av en fastskruvd 7 mm syllisolering i byggeprosjekt.

Jeg har ingen mål, men det ser jo ikke ut som at den blir veldig mye komprimert når jeg skrur fast syllen på den. (Bildet viser altså fastskrudd syll med isolering under, ved siden av syll uten isolering under)

Vis vedlegget 147735

Sammenligner man fastskrudd og ikke fastskrudd syll med isolering under, ser man at skruene bare komprimerer isoleringen noen eller noen få millimeter

Vis vedlegget 147736

Jeg tror jo at den vil bli komprimert mer når jeg får vegger og tak på plass. Men på det tidspunktet må jeg allerede ha fått til riktig høyde på gulvbjelkene...

Hvordan skal jeg tenke for å få riktig høyde på de nye gulvbjelkene?
 
Mikael_L
Hvor nøyaktig på 1000-dels millimeteren må det bli? ;)

Du kan ikke bare gjette at det komprimeres si 4 mm til, så kanskje du bommer med en mm i en retning ...
 
Hva er galt med vanlig takpapp?? den har fungert utmerket i sikkert 100 år, og kan vel sies å være vel utprøvd.

Jeg bare funderer.
 
  • Liker
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det der er jo interessant! Jeg har våndes litt over at jeg har brukt syllpapp. Ettersom ingen større komprimering skjer, var jeg nødt(!) til å tette syllen med MS-polymerfug mot luftstrømmer. Det var kanskje en heldig feil, spesielt siden det gjaldt et baderom, som jeg ikke vil ha setninger i?
 
Mikael_L
Rikard Gjersvold skrev:
Hva er galt med vanlig tjærepapp ?? den har fungert utmerket i sikkert 100 år, og kan vel sies å være vel utprøvd.

Jeg bare funderer.
Tjærepapp (syllpapp) er bra skit.

Men min betongplate var ikke tilstrekkelig jevn for at det skulle blitt vind og insekts-tett med kun syllpapp.
Så for å få en ekstra funksjon (og slippe å måtte tette i etterkant) så brukte jeg celleplastvarianten.

Under bunnsvillen i innvendige vegger ble det derimot syllpapp her.

Jeg tror det er veldig sjelden en betongplate er tilstrekkelig rett for at det skal bli tett med papp.
 
Presis, følte heller ikke at det hadde blitt tett nok (mot luftstrømmer) med syllpapp

Får vel bli at jeg tipper at den synker sammen 3 - 4 mm til :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.