Har i mitt hus som er bygget i 1959 plater som jeg ikke klarer å identifisere.
Platene ligner veldig på gips, men er litt rosa, tykkelsen er omtrent som vanlig gips, men de er tyngre.
Opplever at de holder bedre når man skrur i dem enn gips. Overflaten har papir likt gips tror jeg.

Legger ved bilder, ser mer rosa ut på bildet enn i virkeligheten dog.

Noen anelse om hva slags plater det er?

• Rosa byggeplate fra 1959 med pappoverflate, synlig skade og delvis avdekket innerlag.
  • Brun og rosa plate med papiraktig overflate og ru kanter, ligger på grått, mønstret gulv.
Sannsynligvis gips, som er litt rosa?

Fotografen Fotografen skrev:
Trolig gips, som er litt rosa?
Ja kanskje er så enkelt, var rosa populært på slutten av 50 tallet? :crysmile:
Men som sagt den skiller seg på 2 punkter, dels markant tyngre, og dels bedre hugg når man skrur i den sammenlignet med gips.

Jeg har et vagt minne om at jeg har hørt om en brannsikker gips som kan ha en rød-rosa farge?

det er vel antagelig bare en form for utegips som noen har brukt inne......

BirgitS
P pjkw skrev:
Ja kanskje er så enkelt, var rosa populært på slutten av 50 tallet? :crysmile:
Man pleide ikke å ha gipsplater i det hele tatt på den tiden.

Gjetter også på utegips eller branngips som noen tilfeldigvis hadde til overs og brukte der. Platene er ikke fra 50-tallet.

Det er lenge siden nå, men har sett nybygninger med en rosa plate og spiklekter for panel ved flere anledninger. Så det er sikkert en form for utegips. Ifølge produsenten skal den ikke bekles eller monteres inne. Klart det går og sikkert ikke noe farlig. Søkte på utegips og der fremkom det at den tåler væte i fleremåneder

useless useless skrev:
Gjetter også på utegips eller branngips som noen tilfeldigvis hadde til overs og brukte der. Platene er ikke fra 50-tallet.
J jonaserik skrev:
Det er lenge siden nå, men har sett nybygg med en rosa plate og spikrelekt for panel ved flere anledninger. Så det er sikkert en form for utegips. Ifølge produsenten skal den ikke bekles eller monteres inne. Klart det går og sikkert ikke noe farlig. Søkte på utegips og der fremkom at den tåler fukt i flere måneder
Tror nok ikke på feilmontert utegips, det er vel 30+ rekkehus bygget samtidig, vet ikke om andre har samme platene men trolig, og at et så stort prosjekt skulle bruke feil plater eller ta noe "de hadde liggende" føles usannsynlig.

Har noen i området åpnet en yttervegg, fjernet overflatelaget på den. Normalt så satt slike innenfor panelet som vindbeskyttelse.

P pjkw skrev:
Tror nok ikke på feilmontert utegips, det er vel 30+ rekkehus bygget samtidig, vet ikke om andre har samme plater men trolig, og at et så stort prosjekt skulle bruke feil plater eller ta noe "de hadde liggende" føles usannsynlig
gips,som gips.....ute er det viktig hvilken type man tar men inne spiller det ingen rolle. Trenger jo ikke å handle om hele veggen heller. Man kanskje trengte en bit gips bare og det fantes en passende bit utegips. Kan lett forestille meg at ute ble det brukt hele plater og så lite avskjær som mulig. Så ble kanskje avkapp brukt inne for å ikke bare kaste det........

S Stefan1972 skrev:
Sen användes ev avkap inne för att inte bara slänga det.
når jeg jobbet så fikk man ikke bruke utegips innendørs, og utegipsen var normalt 9 mm og gips for innvendig bruk 13 mm
om jeg husker rett så kom utegipsen sent 70-tall eller tidlig 80-tall

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.