Yttertrappen på svigermors hus begynner å falle fra hverandre, spesielt enkelte planker. Har lovet å fikse. Bør jeg bare bytte alle sammen så det blir en fin og enhetlig trapp? Huset ellers er ikke i topp stand, så det er kanskje litt overkill...
Kan man få et noenlunde enhetlig utseende om man bare bytter enkelte av plankene? Det burde være trykkimpregnert, antar jeg? Men det er vel ikke så lett å male, spesielt ikke med en gang...
Bytt bare trallen, er maks 300 spenn i materialkostnader å 2 - 3 timers arbeid å rive å legge om, du rekker dessuten å sveipe et par øl på den tiden (om nå ikke stommen også er helt råtten, da er det litt mer jobb)
Bytt bare terrassebordene, er maks 300 spenn i materialkostnader og 2 - 3 timers arbeid å rive og legge om, du rekker dessuten å sveipe et par øl på den tiden (om nå ikke rammen også er helt råtten, da er det litt mer jobb)
Rammen er metall (synes ikke så godt på bildene), og den er det ikke noe feil med. Tror at største jobben blir å få løs boltene (tror det er muttere under).
Stammen er metall (synes ikke så bra på bildene), og den er det ingenting feil med. Tror at største jobben blir å få løs boltene (tror det er muttere under).
Er terrassebord alltid trykkimpregnert?
Mm boltene ser litt besværlige ut faktisk. Du bør bruke trykkimpregnert treverk ja, koster ca 13kr lpm. Er typ det billigste treverket du kan finne og veldig standard for terrassegulv.
Går ikke boltene å få bort på normalt vis etter en runde med 556 så er det bare å ta fram vinkelslipen. Kapp en ende og slå ut med hammer. Spar ikke på å bytte noen bord uten ta alle på en gang. Svigermor får se til å by på øl og middag.
Det finnes terrassebord av kjernefuru som er penere og mer miljøvennlig enn trykkimpregnert. Eller bygg en støpeform av restmateriale, kast i litt stein og armeringsjern og støp en betongtrapp i stedet!
Det finnes terrassebord av kjernefuru som er penere og mer miljøvennlig enn trykkimpregnert. Eller bygg en støpeform av restvirke, kast i litt stein og armeringsjern og støp en betongtrapp i stedet!
Med tanke på at resten av huset ikke var i så god stand, og jeg oppfattet det som at TS ønsket enklest mulig innsats, så føles både kjernevirke (som må spesialbestilles?) og også støping litt vel overkill.
Med tanke på at resten av huset ikke var i så bra stand og jeg oppfattet det som at TS ville ha enklest mulig innsats så føles både kjernevirke (som må spesialbestilles?) og også støping litt vel overkill
Jeg ville uansett ikke brukt trykkimpregnert i så fall, men i stedet ubehandlet billig treverk, noe som vil holde (det ligger jo ikke direkte på bakken) til huset totalrenoveres/rives/forlates.
Jeg ville uansett ikke ha brukt trykkimpregnerte i så fall, men i stedet ubehandlet billig treverk som vil holde (det ligger jo ikke direkte på bakken) til huset totalrenoveres/rives/forlates.
Med tanke på hvor liten trappen er kanskje han sparer 50-100kr på å kjøpe ubehandlet treverk? Om det samme