Får akkurat nå et tregarasje oppført av et byggefirma. Har oppdaget et par ting som jeg synes er feil, men som byggherren mener er riktig. Jeg vil ha klart for meg hva som gjelder før sluttevalueringen.
1. Veggen er ikke i lodd på midten av den ene langsiden, lener ca. 15 mm/m, er dette OK?
2. Samme vegg som ovenfor står tett inntil betongplaten, dvs. trepanelet har kontakt med platen, hvor mye luft bør det være mellom trepanelet og betongplaten?

P
Ifølge Hus AMA 98 gjelder;
For buktning tillates en avvikelse på ±5 mm ved 2 m målelengde (±2 mm ved 0,25 m målelengde).
For helling er toleransen ±5 mm ved normal roms-(vegg)høyde.

Panelet bør slippes 1-2 cm opp fra platen og ha "droppnese", dvs. kappes med et geret snitt slik at panelet blir lengre på forsiden enn baksiden. Dette for at vannet skal "slippe" lettere fra panelet og ikke suges opp i endeveden.
Sylla/bunnsvillen skal ligge på en syllpapp eller lignende for å hindre kapillær oppsug fra platen.

Ligger ite svillen på kanten av betongplaten
og panelet henger utenfor?

Mvh Putte

Er det samme Hus AMA-regler for boarealer som for garasje/bod når det gjelder måltoleranser?
Finnes Hus AMA 98-reglene tilgjengelig for gratis nedlasting på nettet eller må de kjøpes?

Svillen ligger en liten bit inn på betongplaten og panelet ligger utenpå. Jeg tror at problemet er at de har satt svillen for langt inn, derfor går det stående panelet mot betongplaten.

P
Akkurat, svillen burde flukte med sokkelen/platen sånn at panelet går fritt.

Jeg tror at det er de samme reglene som gjelder for en garasje, men er ikke 100% sikker. Hus AMA må kjøpes, og koster flesk. Sist jeg så på den lå den på ca 2000:-. Kan det ikke være en god idé å engasjere en takstmann som har peiling på alt, hvis du nå tror at det kommer til å bli diskusjoner med byggherren?

Ligger panelet for nær bakken/betong
er det jo risiko for at det suger til seg fuktighet fra f.eks. slapsnø.

Mvh Putte

Blir nysgjerrig, kommer det av at svillen har havnet for langt inn eller hva?
15 mm/m er veldig mye og tyder kun på at de har bommet totalt og at det mildt sagt vil være litt utfordrende å rette opp nå.
Panelet skal selvsagt ikke gå mot sålen som nevnt tidligere.

/Kent

om jeg ikke tar feil skal hus-ama påberopes i kontrakt eller i beskrivelse for å gjelde...

3 cm helling på en nyoppført vegg samt ytterpanel som ligger mot platen kan ikke anses som fagmessig gjort for fem øre. Slike grunnleggende feil får rett og slett ikke skje.

Kanskje det med hva som gjelder angående AMA skal tas opp i juridikkforumet? Det er dog mer enn interessant.

Så er spørsmålet om det er en totalentreprise eller en delt entreprise? Det er liksom ganske mange spørsmål her om hvor krav kan rettes.

Det er vel ingen som mener at det er ok, håper jeg? Om ikke kjøperen selvfølgelig har bestilt vegger med slik helling og at panelet skal ligge tett mot sålen *S*

/Kent

Det begynte med at hele veggen hellet innover like mye langs hele langsiden. Fyren som skulle montere garasjeportene oppdaget feilen, da han satte portene i lodd så syntes feilen på veggen tydelig. Byggfirmaet slapp da veggen fra takstolen for å justere den ut. Dette gjorde man bare noen meter inn fra hver gavlende. Veggen heller derfor fortsatt i midten.
Syllen var feilmontert fra begynnelsen.
Garasjen er på to entrepriser, betongsålen for seg og resten av bygget en annen.
I kontrakten med byggherren står det bl.a. at for yttervegger skal man følge HusAMA98 ifølge tabell 27.C/37, klasse A. Er det noen som vet hva denne tabellen angir?

Min personlige kommentar er at man tydeligvis ikke skal slutte å la seg forundre.
Nåja, sørg for å ha skriftlig dokumentasjon på de feilene, sjekk også hvordan syllens plassering er i forhold til tegningen så de ikke kan kjøre med idiotien at syllen skal være plassert slik på grunn av tegningen.

Lurer smått på hvorfor de ikke slapp ut hele veggen?

Har dessverre ingen anelse om hva den tabellen angir, men det ville overraske meg mye om den angir slike toleranser som det gjelder i dette tilfellet.

/Kent

Jeg tror faktisk at de tok sjansen på at det skulle være nok å ta gavlendene siden man jo opplever helningen mest når man ser fra gavlretningen.

Rett meg om jeg tar feil men slik jeg husker det skal hellingen i Hus AMA leses på følgende måte (for tabell 27.C/37):
H/600 skal ligge innenfor intervallet 5 - 20 mm der H=veggens høyde i mm. Dette betyr at en 3m høy vegg kan ha en maks helling på 5mm (3000/600=5).

Skulle det kunne være slik at betongplaten har blitt noen cm for stor, og at de har kappet og montert svillen strengt etter tegningen, uten hensyn til platens størrelse? Noe som kanskje kunne begrunnes med at ellers blir garasjen større enn hva byggetillatelsen tillater?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.