Jeg har revet en vegg i kjelleren der det var satt opp med trelekter og malte finérplater på disse (aja-baja med tre i en kjeller) Litt formildende dog at det var en innervegg mellom to rom, ikke yttervegg mot tomten.

Bakom var det råe lecablokker. Med en del glipper i fugene og så er blokkene ganske tandede.

Hvordan kan man få en glatt overflate på disse? Hvilket materiale? Jeg har en halv sekk husfix og en halv sekk gipsmørtel, kan det være noe? Hva er enklest å jobbe med?

Det er ikke boligareal men virkelig økonomirom, et uanselig lagringsrom i kjelleren som skal renoveres (hvittmales) på enkleste måte.

Tusen takk på forhånd! :)

Man pleier å fraråde gips på kjellervegger. Det mest riktige er noe i stil med finjas grunningsbruk A og deretter noe pussbruk (b, C eller hva de nå heter). Er man sikker på at man har en tørr vegg, fungerer gips.

Takk for det raske svaret!
Må man grunne eller kan man slenge på pussmørtel B direkte på lecan? Eller fester den ikke?

Rett er jo med grunnpuss, men jeg gjetter at mange dropper det. Jeg har dratt på dette i kjelleren, går fort og er enkelt sammenlignet med selve pussarbeidet. Armeringsnett har jeg dog droppet.

M
Det går bra å pusse med b-bruk eller c-bruk. Sørg for å fukte veggen litt først så du binder eventuelt støv.

Takk for deres råd!
Kan følgende være en kandidat? http://www.bauhaus.se/rotband-20-kg.html
Tenker først og fremst fordi den virker lett å jobbe med og allsidig. Er dampgjennomtrengelig ifølge spesifikasjonene.
Kan man blande den for hånd tror dere, eller skal det alltid være maskin?
Og med eller uten nett?

Er det en tørr innervegg går det bra med gipsmurpuss. Børst veggen ordentlig først og om den er veldig porøs kan du spraye på litt vann eller primer blandet med vann.
Den gipsmuren du ser på har jeg selv brukt også på yttervegg (med primer bak) og deretter malt med silikatmaling. Den sitter fortsatt etter over et år og ingenting har sluppet.
Du trenger ikke noe nett, men er det en stor flate kan det være bra med pusskinner så du får det jevnt.
Det går an å blande mindre mengder (maks. halv bøtte) for hånd, men det blir tungt.
Den skal ha konsistens som grøt omtrent, litt løsere enn man tror. Hvis du kaster en liten klump på veggen skal den henge igjen uten å renne ned, da er det bra...

Høres bra ut, takk!
Som jeg har vært inne på, det er et enkelt lagerrom i en kjeller, vi kommer til å sette opp hyller senere og belamre med ting så jeg tør nok prøve, det får bli øvelseskjøring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.