Vet ikke om det er feil eller rett sted å skrive, men slik ligger det til. Jeg skal som alenemor (jente, mamma) kjøpe et lite rekkehus som må renoveres. Jeg har ca 250000 å renovere for til å begynne med. Jeg trenger
  • Bygge om et kaldt loft (27 kvm) til 2 stk rom. og en trapp opp dit. Hva kan det koste?
  • Bygge nytt kjøkken type IKEA. Kostnad? Ikke det dyreste da.
  • Bygge nytt bad. Etappe 2.
Til dette kommer det vel el, iallfall opp til loftet. Hva tror dere? Jeg kan ikke bygge selv uten må ta inn tilbud. Har noen gutter som kan hjelpe til mot litt betaling også.

Bygge om loftet er veldig vanskelig å gi en bra ca pris. Antar at isolering må til. Så gipset, sparklet og malt/tapesert. En trapp kan også være en veldig dyr greie, det finnes ingen i det hele tatt nå? Regn med 100.000:- skulle jeg nok gjort. Men kan du ta noen bilder og beskrive litt hvordan du vil ha det kan man gi et bedre prisbilde.

Ikeakjøkken kan du få for 20.000:- og det også med en hel del skap. Skal du bytte alle hvitevarer koster det like mye omtrent. Så skal noen sette alt på plass, noe som nok ligger rundt 20.000:- det også etter ROT.

Nytt bad javisst. Men hvilket overflatemateriale? Flis, plast eller malt?

Jeg byttet ut mitt kjøkken for et år siden, ordnet alt selv med IKEA skap og nye hvitevarer, fliser mm mm, ca 75 000kr.
Jeg bygde nytt bad, ordnet ingenting selv, helfliset for ca 160 000 kr etter ROT.
Begge kan absolutt gjøres billigere, men gir et lite bilde håper jeg :)

100000 høres mye ut for så lite? Før eller etter rot? Jeg kommer jo ikke til å kunne gjøre de store delene, men male og tapetsere skal jeg vel klare.
Jeg kan ta bilder senere når jeg har tilgang til huset:) det er et lite 60-talls rekkehus.
Trenger totalrenovering innvendig.

Skal du gjøre alt på listen ville jeg tippe at det mangler en hundrelapp minst.

CMDJ skrev:
100000 høres mye ut for så lite? Før eller etter rot? Jeg kommer jo ikke til å kunne gjøre de store bitene, men male og tapetsere skal jeg vel klare.
Jeg kan ta bilder senere når jeg har adgang til huset:) det er et lite rekkehus fra 60-tallet.
Trenger totalrenovering innvendig.
Bare en ny trapp kan lande på 25-50.000:-.

Vi bygde en ekstra etasje på vårt rekkehus. Det kostet 175000 kr (ikke rot, men mye eget arbeid som tilsvarer det fradraget)

Trappen kostet litt over 30000 pluss at takvindu av litt større modell kostet 55000 (men da inkluderte det fjernkontroll)

Tenk på at ROT-fradraget er høyst 50000 per år.

Loft med synlige takbjelker og trepanel på gulvet, delvis fylt med materialer og pappesker. Uinnredet loft med skråtak og bjelker, treplanker på gulvet, noe byggemateriale og plastrester. Mørkt rom til et potensielt byggeprosjekt. Sånn ser vinden ut:) En snekker jeg snakket med nå sa at det tar maks en uke å bygge, men bedre svar enn det fikk jeg jo ikke;)

Forutsetter at du ikke skal røre takstolkonstruksjonen, men bare isolere og kle taket i egnet materiale.

Jeg hadde andre takstoler som måtte veksles av, noe som var mer arbeid.

Har du byggetillatelse klart for dette?
Siden en uke, for hvor mange sa han ikke?

S
du får vel begynne med å tegne opp rommene og alt oppe på loftet og sjekke om du får byggetillatelse for det først og fremst

Megleren sa at jeg trengte en byggetillatelse men sannsynligvis ikke en byggesøknad.
Hvilke spørsmål skal man stille til snekkeren og hva skal man ha med i tilbudet? Jeg har fått rådet å hente inn flere tilbud og å stille de samme spørsmålene til hvert firma for å få en så rettferdig vurdering som mulig.
Hva er viktig å tenke på? (Snekkere og andre dyktige hjemmebyggere bruker ofte et språk som er litt som kinesisk for meg;)

Jeg ville ikke stole på megleren uten selv å sjekke opp hva som gjelder.
Google litt etter prosjektråder fra folk som har gjort lignende ombygginger og lær av dem.
Ta deretter inn minst tre tilbud, fjern det billigste og det dyreste, så har du et bra igjen.

O
Byggeløyve/byggeanmeldelse er stort sett det samme. Byggeanmeldelse er vel en litt enklere prosess enn byggeløyve.
Men man kan få avslag på begge.
Uansett. Det er nesten der du skal begynne, med byggeløyvesøknaden.
Loftet risikerer å bli det dyreste prosjektet.

Tenk på at når du velger håndverkere, sjekk dem! Da har du google som en god venn.
Og til slutt, men ikke minst... stol på magefølelsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.