Hei,

Holder på å renovere et rom i kjelleren som skal bli fyrrom og vaskerom.
Ytterveggene består av betong og deretter trefibre blandet med sement på innsiden?

Inngående vann kommer opp i gulvet 5cm fra veggen så det er ikke plass til å bygge ut med metallstendere.

Tidligere sponplater sitter dårlig i følge tidligere med spiker.

Hvordan får jeg en stiv innervegg på dette?

Gips eller kanskje dobbeltgips og feste med lange skruer inn i betongen bak trefiberisolasjonen?

Nærbilde av en vegg med treplate til venstre og trefibermateriale med sementtilslag til høyre, brukt i kjellerromsrenovering.

Du har vel nesten svart på det selv, men enklest er vel osb kanskje som man monterer med spikplugg som såklart må nå inn i betongen bak. Så skru gips på det.
Selv har jeg mest sett det der materialet i kjellertak i utleieboliger.

Träullit er nok en vanlig betegnelse på de platene. Selv om det er navnet en produsent.

• Liker
Bamsetroll
  • Laddar…
Ingen risiko med osb siden det er plast bak? Tenkte helt å hoppe over organisk materiale men tror det blir mer stabilt om jeg kan bruke osb, så gips overlappende.

Jeg ville ikke satt tre på kjellervegger. Det der materialet går vel an å pusse på.

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
Det finnes to forskjellige skoler i kjellermiljøer.

1. Ingen organisk materiale i det hele tatt, det er skummelt
2. Så lenge det er tørt så bruk hvilket materiale du vil.

Selv tilhører jeg variant nr 2. Så lenge kjelleren er tørr, med fungerende drenering og gjerne isolering på utsiden i form av pordrän/isodrän så ville jeg ikke vært redd for å bruke organisk materiale. Selv har/hadde jeg treullit i min kjeller. Jeg har renovert et antall rom og i disse rommene har jeg slått ned treulliten, kommer ned i store plater. Reist opp en stålvegg og deretter isolert med luftespalte mot ytterveggen, deretter osb og gips. Dette gir muligheter for å sette elbokser, trekke rør og kabler pent i veggen. Framfor alt så gir det gode muligheter for å feste ting i veggene.

Pass på at huset har det tørt om hodet (taket) og deretter føttene (drenerte grunn). Så er det bare å kjøre på.

Jeg ville slått ned treulliten, lagt ut med 45 eller 70 stål reisverk og deretter isolere med luftespalte mot ytterveggen. Osb/plywood deretter gips. Da har du en god vegg og gode muligheter. På denne måten mister du kanskje 3 cm i stedet for å miste 10 cm utenfor nåværende vegg om du setter det opp utenfor veggen.

• Liker
Bamsetroll
  • Laddar…
Hadde fjernet både plast og tre og deretter pusset på treulliten, det er en garantert god løsning som har fungert til alle tider.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.