Jo, begynte å rive litt i guttens rom. Hva er hva i våre yttervegger? Huset er fra -47.
Fra innsiden regnet:
1: Tapet
2: Masonite som er 14-15mm tykk
3: Papp som er rød/grå og bølget
4: trestender?
Mitt spørsmål er da. Hva er pappen og masoniten til for? Damp/vindsperre eller kan man rett og slett rive bort alt og så sette gipsplater i stedet?
Fra innsiden regnet:
1: Tapet
2: Masonite som er 14-15mm tykk
3: Papp som er rød/grå og bølget
4: trestender?
Mitt spørsmål er da. Hva er pappen og masoniten til for? Damp/vindsperre eller kan man rett og slett rive bort alt og så sette gipsplater i stedet?
Jeg tror pappen bare er der for å holde isolasjonen på plass mens man setter opp tretex-platene. Det er jo ingen vits med å ha vindsperre på innsiden.
Tretex har evnen til å isolere litt når det gjelder kulde, men ganske mye når det gjelder lyd. Jeg vil si at det ikke er noe problem å rive ned og sette opp gips i stedet.
Tretex har evnen til å isolere litt når det gjelder kulde, men ganske mye når det gjelder lyd. Jeg vil si at det ikke er noe problem å rive ned og sette opp gips i stedet.
Ok, det er nok Tretex. Det fantes ingenting på badet når jeg renoverte det. Heller ikke den der pappen. Når pappen er borte så er det massiv trevegg.
Så, bør pappen sitte igjen? Begynner man å rive tretexen så vil jo pappen følge med. Eller skal man erstatte med noe annet?
Så, bør pappen sitte igjen? Begynner man å rive tretexen så vil jo pappen følge med. Eller skal man erstatte med noe annet?
Takk for svarene! Fram med brekkjernet!
du har garantert en plankvegg bak. mot den setter man ikke gips med mindre du ønsker en bølgete vegg?
sala på stenderverket med 28x70 og rett opp den med 60 cc, deretter huntonitt så gips, da har du en fin vegg.
ellers bare å dra på en gips direkte på tretexen.
mvh
snickar estwing
sala på stenderverket med 28x70 og rett opp den med 60 cc, deretter huntonitt så gips, da har du en fin vegg.
ellers bare å dra på en gips direkte på tretexen.
mvh
snickar estwing
har akkurat vært gjennom samme problemstilling.
jeg rev bort alt gammelt og satte vindsperre på stenderverket, deretter 45*45 lekter med 45mm isolasjon og satte opp OSB-plate og deretter renoveringsgips... ferdig.
jeg rev bort alt gammelt og satte vindsperre på stenderverket, deretter 45*45 lekter med 45mm isolasjon og satte opp OSB-plate og deretter renoveringsgips... ferdig.
Flere bud.... Man ble jo ikke mye klokere.
Alt høres like riktig ut, på en måte.
Nytt spørsmål da:
Kan det finnes noen type isolasjon i ytterveggen eller er det bare plank?
Nytt spørsmål da:
Kan det finnes noen type isolasjon i ytterveggen eller er det bare plank?
Er det et egne hjem, er denne konstruksjonen sannsynlig.
Tre lag papp finnes i. Ett under fasaden og ett på hver side av sagflisen.
(Venstre er yttervegg uten lekter men med fasadeplankene igjen, høyre er innover, med masonitt på.)

Tre lag papp finnes i. Ett under fasaden og ett på hver side av sagflisen.
(Venstre er yttervegg uten lekter men med fasadeplankene igjen, høyre er innover, med masonitt på.)

Ok, snart må jeg bestemme meg....
Skal man ta et stort hull i veggen for å se hva som finnes der, eller skal man gjøre noe av tidligere forslag.
Skal man ta et stort hull i veggen for å se hva som finnes der, eller skal man gjøre noe av tidligere forslag.
Klikk her for å svare