Jeg blir gal på mine garasjevegger. Og siden jeg kan veldig lite om alt som krever hendighet, blir jeg lost ganske fort og tar takknemlig imot nybegynnerråd.
Mitt første antakelse var at det er betong. Men det er enkelt å bore i veggene selv med en vanlig skrutrekker (Makita DDF482), så jeg tenker at da burde det tross alt ikke være det.
Min andre tanke var lettbetong, men dels ser det ikke så porøst ut i hullene og dels kan jeg ikke få inn en lettbetongskrue uansett hvor mye jeg prøver. Har testet på flere steder. Legger ved et bilde av hvordan det ser ut der jeg har prøvd, som jeg ikke vet om det gir noe i det hele tatt.
I tilstandsrapporten står det "Stamme, material: Lettbetong (Siporex) / Betong / Tre" men det sier jo ikke noe om hva som finnes hvor. Ifølge originaltegningen er det "murstein" men det kan vel også bety litt hva som helst, og garasjen ser uansett ikke ut som originaltegningen så det kan ha blitt endret en del i praksis. Huset er bygget i 1976 så blåbetong slipper jeg i hvert fall.
Mitt dilemma er at jeg vil kunne feste hyller sikkert og vet ikke helt hva jeg burde bruke for innfesting. Helst tar jeg selvfølgelig det som er mest egnet for formålet. Men ellers kanskje det fungerer med en sterk universalplugg, tenker typ Fishers plugger som burde gå uansett materiale?