Som overskriften lyder: Hva kalles disse? Og hvor kjøper man dem? Jeg har lett rundt men finner dem ingen steder. Jeg har bygget en putekasse som har et ganske kraftig og tungt lokk. Skulle trenge å kjøpe slike som hjelper med å åpne og lukke.

(såklart ikke min putekasse på bildet)

• Gassfjær montert på innsiden av et lokk som hjelper med å åpne og stenge det, brukt for eksempel på en dynbox eller lignende møbler.
Gassfjær

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
C
Jeg kjøpte på amazon.se sist når jeg skulle ha nye til bilen. Overlegent beste pris, 160 kr/st for Stabilus Lift-o-mat original.

Men du må jo regne ut hvilken "styrke" du skal ha.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jeg kjøpte på amazon.se sist når jeg skulle ha nye til bilen. Overlegent beste pris, 160 kr/st for Stabilus Lift-o-mat original.
Har aldri handlet på Amazon. Er ikke det typ det samme som wish? Skitgreier?

Her kan man bare velge enten drag eller trykk. Jeg vil jo ha både og. Finnes det ikke slike?

• Gasfjær 8 kg med tilbehør, valgbar for trykk eller drag, vises på en nettbutikk med pris og tilgjengelighetsinformasjon.
C
M Förstagångsköparen skrev:
Har aldri handlet på Amazon. Er det ikke typ det samme som wish? Skitgreier?
Nei, det var som sagt deler av kvalitetsmerke. Det er høyt og lavt på amazon men i motsetning til f.eks. wish så er det langt ifra bare kinaskit. Hold deg også til ting som "sendes av Amazon" ellers kan det bli trøbbel.
For øvrig er selve nettstedet ganske verdiløst, men pris og utvalg er helt uslåelig.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
H
Finnes vel på biltema med

H Hallerudsbo skrev:
Finnes vel på biltema med
Har ingen biltema i nærheten av der jeg bor og de har ingen onlineshop.

Her kan man bare velge enten trekk eller trykk. Jeg vil jo ha både og. Finnes det ikke slike?
Nei, en fjær kan enten trekke eller trykke. Trykke er det normale for en gassfjær.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
C
Jeg vil jo ha både og. Finnes det ikke sånne?
Nei, de trykker normalt, så gjør den mekaniske effekten i hvordan fjæren er montert (altså hvordan angrepsvinkelen endres) i samspill med lokkets tyngde at kraften blir balansert gjennom hele bevegelsen slik at det oppleves som at den både drar og trykker.

Så det er ikke bare å smelle på et par gassfjærer hvordan som helst, for da vil det ikke gå an å lukke lokket. Det er ganske komplisert, men det finnes masse informasjon på produsentenes nettsider om hvordan produktene skal dimensjoneres og monteres.

Man får montere fjæren så den hjelper til å holde lokket stengt. Det handler om hvor innfestingen gjøres i forhold til dreiepunktet.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
En dørbremse har lignende funksjon og det pleier å finnes på alle større byggevarehus. Hvor tregt de går regulerer man ved å vri på tiltenkt del.

Nei, en dørlås gjør det enda tyngre å åpne lokket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.