Jeg skal bygge garasje, og for å få høyere takhøyde inne har jeg planlagt saksesperrer, iallfall i halve garasjen. Men i siste episode av Husdrømmer så jeg at de brukte en type sperrer som jeg ikke har sett tidligere. Hva kalles disse, og hvor kan man finne mer informasjon om dimensjonering osv. Tenkte at de eventuelt kunne være interessante fordi man får jo samme helling på innertaket som yttertaket. For så vidt ser de ganske tunge ut i sammenligning med saksesperrer.
er jo synes jeg ingen takstol (nærmeste er vel saxtakstol.
det er jo mer en bjelke.
var det belastningspunkter på regelverket bare eller var det noe under mønet?
Nei, ingenting i mønet. Gikk opp en murt skorstein i gjennom mønet så der kan ikke ha ligget noe senere heller. Nå tror jeg de sa at bredden på rommet var 4,5 m. Jeg skal ha 7 m så da blir det antagelig en veldig uhåndterlig bjelke...