Jeg er på jakt etter en hylselignende skrue-mutter-kombinasjon med skruehoder i begge ender. "Muttern" ser altså ut så, at den utvendig er sylindrisk og glatt, innvendig selvfølgelig gjenget, og dens bunn er i seg et skruehode, som vanligvis matcher utformingen på den tilhørende maskinskruen. Hodene er ofte tynne og lett kuppelformede og av innvendig sekskanttype men finnes i forskjellige utforminger. Skrur man skruen i bunnen får man således en bilateralt symmetrisk glatt sylinder med hoder i begge ender. Fire slike skruer kan altså f.eks. brukes for å binde sammen en solid bunke med hullede A4-papir, hvis dere forstår hva jeg mener.

Hva heter denne skrue/muttertypen?? Jeg har googlet på hylseskrue, hylsemutter, lang mutter med hode og alt mulig, men finner ikke noe som ser ut som det jeg er ute etter. Og hvor kjøper man det? I byggevarehandelen ser det ikke ut til at de har slik spesialskruer i løsvekt så vidt jeg kan se.

Saken kompliseres av at jeg vil ha en lang, tynn hylse. Ytterdiameter 4-6 mm og sammenført lengde 50-80 mm. Finnes en slik tulipanaros?

Koppelskruv?

En koplingsskrue ser ut så her:

En koppelskruv med sylindrisk kropp og flate hoder i hver ende, vanligvis brukt til sammenkobling av materialer.

Googla for å finne innkjøpssteder.

Sånne skruer får man uten kostnad på IKEAs varehus.
Brukes for å holde sammen kjøkkenskap, og finnes utenfor kassene,
der man henter diverse småting gratis.

Men hvor finner du ordene dine? Alvorlig spørsmål.
bilateralsymmetrisk? Har du funnet på det selv eller hvor har du fått det fra?

Det er vel ikke gratis, man betaler vel 2 kr pr. ting til veldedighet.

jonmo skrev:
...man betaler vel 2 kr per pryl til gode formål.
Er ikke det frivillig?

Jeg har aldri betalt når jeg har vært der og supplert.
Men det var jo noen år siden selvfølgelig. IKEA Kållered.

Takk folkens. Det er en sånn på bildet jeg mener. Problemet er at når jeg nå googler på koppelskru så får jeg mest opp en vindusdetalj som ser ut sånn her:
http://www.bauhaus.se/koppelskruv-komplett-305-50mm.html

Så kjært navn har mange barn eller hva man skal si :confused:

IKEA - interessant idé, tenkte ikke på det. Men det blir vel ikke så mye til sortiment å velge på om man vil ha en smal og lang en? Kan sjekke om jeg har flaks, men finnes ikke sånne her ting sortert i løsvekt? Fant en side på nettet som solgte koppelskruer (vet ikke målene) i 1000-pakning, og det føles jo litt unødvendig...

Men hvor finner du dine ord? Seriøst spørsmål.
bilateralsymmetrisk? Har du funnet på det selv eller hvor har du fått det fra?
Neimen, på tide å bli kjent med et nytt begrep hører jeg:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilateral_symmetri

Jeg innser nå forresten at denne lille dingsen er både bilateral- og radiærsymmetrisk, men siden i prinsippet alle skruer og muttere er radiærsymmetriske bidrar det ikke så mye. Kunne også ha skrevet: "Ser lik ut i begge ender hvis man ser for seg at man deler den på tvers" men det krever flere ord. Best hadde vel vært å finne et bilde og legge ut for å unngå misforståelser, men da må man jo vite hva man skal søke på så...

I alle fall, jeg må sjekke IKEA og...? Finnes det ingen kjede i Stockholm/Uppsala-området som har et ordentlig sortiment av morsomme skruer. Eller om man kan bestille løsvekt på nettet.

EDIT: Kalles tydeligvis også forbindelsesskrue: http://www.nords.se/sv/forvaring/beslag/ovrigt/forbindelseskruv-miller-4-p.html

Sist redigert:
Du kan vel maile rundt til alle jernhandlere/byghandlere i trakten og spørre om de har
bilateralsymmetriske eller radiærsymmetriske skruer :)

Lykke til :cool:

PS
Jeg sluttet med latinen etter jeg lærte meg
Me hoc ipsum nihil agere delectat :)

Det er faktisk lettere å komme seg frem på landets språk.

• Liker
Joak
  • Laddar…
S
urdjur skrev:
Takk folkens. Det er en sånn på bildet jeg mener. Problemet er at når jeg nå googler på koppelskru så får jeg mest opp en vindusdetalj som ser ut slik:
[lenke]

Så kjært navn har mange barn eller hva man skal si :confused:

IKEA - interessant idé, tenkte ikke på det. Men det er vel ikke så mye til utvalg å velge fra hvis man vil ha en smal og lang en? Kan sjekke om jeg har flaks, men finnes ikke slike ting sortert i løsvekt? Fant en side på nettet som solgte koppelskru (vet ikke målene) i 1000-pakk, og det føles jo litt unødvendig...

Næmen, på tide å bli kjent med et nytt begrep hører jeg:
[lenke]

Jeg innser nå forresten at denne lille greia er både bilateral- og radiærsymmetrisk, men ettersom prinsippet alle skruer og muttere er radiærsymmetriske så tilfører det ikke så mye. Hadde også kunnet skrive: "Ser lik ut i begge ender om man tenker seg at man deler den på tvers" men det krever flere ord. Beste hadde vært å finne et bilde og legge opp for å unngå misforståelser, men da må man jo vite hva man skal søke på så...

I alle fall, jeg bør sjekke IKEA og...? Finnes det ingen kjede i Stockholm/Uppsala-området som har et ordentlig utvalg av morsomme skruer. Eller om man kan bestille løsvekt på nettet.

EDIT: Kalles tydeligvis også forbindelsesskru: [lenke]
heter koppelskru finnes forskjellige modeller bare

Urdjur: Du spør etter noen som selger litt uvanlige skruer i og omkring -08. Prøv med Sifvert Skruv. "På min tid" (pensjonist nå) hadde de det meste innenfor skruver. Og hadde de ikke det, så tok de inn eller produserte selv.

Tråden er fire år gammel og urdjur har ikke vært inne på 1.5 år. ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.